I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Ett soligt Norrtälje

Kategori: Allmänt

Igår fick jag krupp på att bara gå hemma så vi tog en tur till Norrtälje. När vi kom fram kom jag på att vi visst det har varit där förut. Då hängde vi nere vid ån och väntade på bussen eller hur det var, efter det att vi hade firat midsommar på Vätö hos Osk.

Norrtälje

Det är både fint och lite pittoreskt i Norrtälje. Vi tittade runt en hel del och sen åt vi en god lunch. (Kalle tog sjötunga, jag & Ellen åt fläsknoisette.) Godast var vattenmelonen man fick till, tyckte Ellen. Sen promenerade vi runt, kikade lite i butikerna, gick längs med vattnet och kikade på konst, sedan tog vi en längre promenad ner till en badplats.

konst i vattnet

Där var lagom mycket folk. Solen stekte gott men det blåste friskt så man blev inte svettig. Ellen sov en stund sen fikade vi kaffe och päron. Därefter tog vi oss ett dopp i havet. Pappa Kalle bangade som vanligt, den badkrukan. Han fotade och passade våra värdesaker.

Ellen med spade

Det var riktigt gott att ligga på stranden. Det har vi inte gjort en ända gång i sommar. Det ni! Så nu får vi försöka komma iväg och göra det lite mera, eftersom alla gillade det. Synd bara att ska blåsa så kallt! Vad är det med det? Förr tyckte jag man svettades litervis men numera så småfryser man fast man är i solen. Skumt! På vägen hem ifrån Norrtälje försökte vi hitta Björktorp. Det är ett ställe som jag var ofta till som liten. Tyvärr hittade vi inte stället (det ligger mitt ute i skogen) så vi stannade vid en liten vik och satte oss i solnedgången och åt en medhavd smörgås. En god äggmacka var blev det innan vi styrde bilen hemåt igen. En riktigt fin och mysig dag blev det. Alla var trötta och nöjda när vi kom hem. Ellen somnade som en stock nästan med en gång och vi slötittade på lite tv innan vi gick och la oss.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: