I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Veckoända

Kategori: Allmänt

En härlig, lugn helg med vackert väder. Det hände inte så mycket på lördagen, Kalle tvättade lite och på eftermiddagen var vi ute och gungade med Ellen, blåste såpbubblor och knatade lite i skogen bakom huset. Spännade och läskigt på samma gång, tyckte Ellen. Att klättra på stenbumlingarna där är ju som att bestiga berg, för henne. Hon var extra bedårande i sin nya rosa solhatt och sina nya gympaskor, dessutom!

Nya pjucks

På söndagen var Eva och Tommy barnvakt så att jag och Kalle fick lite egentid. Det var jätteskönt att få komma iväg lite och bara strosa, se på sånt som vi ville och bara ta det lugnt. Vi var först till Zetas handelsträdgård och kikade på kommande inköp till trädgården. Oj, det fanns mycket fint. Bland annat hade de vackra magnolior. Här ett träd som gick i lite gul/lime. Observera den klarblå himmeln!

Magnolia

Julrosor (som blivit en ny favorit) hade de också en hel del av. De finns ju i massor av färger och varianter och själv tänker jag börja samla ovanliga sorter någon gång i framtiden. Känns som en typisk trädgårdsnördsgrej.

julros

julros2

De gul-vit-lime-färgade är jag svag för och likaså rosafärgade. Gärna fläckiga men det hade de inte där. Sen såg vi vackra kungsängsliljor till salu och då tänkte jag genast på svärfar och Uppsala där den växer vild.

Kungsängslilja

Efter besöket på Zetas åkte vi till Heron City och Media Markt. Vi hade nämligen spanat på en ny kamera då vår gamla kompaktkamera dog här för en vecka sen. En stor och fin systemkamera från Nikon har vi nu gått och köpt oss. Jag tror jag kommer bli kär i den där manicken om jag bara klarar av att lära mig alla olika knappar och inställningar osv. på den och tänk vilka fina trädgårdskort (för att inte tala om fågelskådar-kort) jag kommer kunna knäppa framöver. Jag tror det är en jättefin investering faktiskt. Den är bra att filma med också, vilket vi antagligen kommer göra mer i framtiden. Filma Ellens framsteg. Efter kamerashoppingen gick vi och åt lite sen strosade vi på Mio och tittade på en divan/schäslong som jag sett i en inredningstidning men den var inge vidare. Vi var en runda till NetOnNet också och köpte minneskort och kameraväska. Sen åkte vi tillbaka till Eva och Tommy. Ellen hade varit glad och snäll hela eftermiddagen. De hade lekt i lekstugan (Evas barnbarn är stora nu men alla leksaker är kvar. En guldgruva för Ellen) och gått promenad. Gungat och annat kul. Eva gav Ellen ett gigantiskt påskägg med fina formar i. Sånna man leker i sandlåda med, ni vet. Hon är alltid så himla generös och gullig, Eva. Jag tog även lite kort på blomsterprakten i deras trädgård. Här kommer lite smakprov som avslutning.

liten bagge

snödroppar

påskliljor

minipåskisar

Eva hade pyntat inför påsken med både kransar, häxor och blomsterarrangemang. Vackert, eller hur!?

Evas pynt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: