I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Lycka är att få plaska i en vattenpöl

Kategori: Allmänt

Fredagsmys? Nja, här ska städas och fejas och något gott att äta så här på fredagskvällen blir det ju inte heller eftersom jag bara dricker modifast, vatten och kaffe numera. Men snart är första veckan över! Bara en vecka kvar då ju. Det går ganska bra men jag är jäkligt hungrig.

Höst

Ellen och jag gick ut lite på förmiddagen. Det gäller att passa på mellan regnskurarna. Vi gick bort till lekplatsen bara tvärs över gatan och uppför den. Den är nyanlagd och lite småtråkig men Ellen har inte riktigt fattat vitsen med lekplatser ännu ändå, så den duger fint. Vi gungade först och sen lekte vi med sanden. (Ellen åt sanden och kottarna, jag byggde sandtorn.) Sen tittade vi på en vaktmästare som fyllde på mer sand i sandlådan. När vi tröttnat på det promenerade vi hemåt igen.

Ellen på höstpromenad

Hösten har verkligen kommit på allvar. Jag älskar färgerna, kan tycka att blåsten är ganska mysig och gillar att kura under en filt med tända ljus och allt det där (som man sällan hinner/gör ändå) men det mörker som nu sakta kommer ta över hela vår tillvaro är verkligen ingenting jag tycker om! Fy fasen så deprimerande. Tur man har lite spännande att se fram emot i höst och vinter annars hade jag dött av tristess.

höstlöv

Ellen upptäckte vattenpölarna direkt. Vilken tur att jag tog på termobyxan idag. (Invigning.) Däremot är varken vantar eller skor vattentäta. Ska försöka få tag i fodrade gummistövlar eller liknande till henne. Jättekul så klart även om både fötter och händer blev iskalla av det kyliga vattnet. Men det var det värt då hon blev så glad.

Leker i vattenpöl

Nu har busfrö ätit lunch och finge hon bestämma helt själv skulle hon leva på frukt. Det pekas och gnys mot fruktfatet på köksbordet hela måltiden igenom och salig blir barnet när skålen med fruktbitar av olika slag till sist äntligen ställs framför henne. Det är svårt att förklara för en ettåring att man bör äta både lasagne OCH frukt för att må bra. Det är ännu svårare att få henne att förstå att frukten faktiskt kommer att komma efter maten. Nåväl, jag fick i henne båda delar till sist. Nu har jag duschat, städat toaletten och handfatet och ska snart ladda upp denna bloggen och sedan gå och sätta på lite kaffe. Sen ska jag fortsätta röja i köket och när Eva kommer sätter jag igång med städningen på allvar. Ellens rum och hallen är redan dammsugad också, så jag kommer nog hinna med en hel del idag.

Kommentarer

  • eva-li säger:

    Kan rekomendera dig affären där i Hökarängens centrum som ägs av några indier tror jag det är. De har ny fått en massa nya barnkläder och där finns bland annat pippigummistövlar..fodrade för 99kronor.

    2010-10-08 | 16:57:05

Kommentera inlägget här: