I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Urtrist väder

Kategori: Allmänt

Vi åkte till slussen och gick på Stockholms Stadsmuseum igår. Vad ska man hitta på en snö-regnig och dimmig söndag, liksom? Det var flera intressanta utställningar om hus, en översikt över Stockholmstads utveckling, olika trender och stilar på hem, samt en om folkskolan. Det fanns mycket mer men vi hann inte med allt, så klart. Det bästa är att det är gratis och det är ju alltid gott och så hade de ett lekrum, kallat Torget, för barn. Där hängde Ellen och jag ett tag. Vi lekte vid båten som de hade, man kan köpa fisk (fina tygfiskar i olika lårar) och grönsaker (i plast) i grönsakshandeln m.m. Ellen var mest road av ett jättestort lejon som låg på golvet. Den skulle bäras omkring. De hade en läshörna ovanpå och under var ett hemligt rum med en damm där prinsar och prinsessor hängde. Man kunde klä ut sig alltså eller sitta i fängelse och mycket mer. För lite större barn, såklart (som vanligt) men det funkade hyfsat för Ellen också. När vi kom hem igen hade Ellen inte sovit mer än kanske 20 min på hela dagen men hon ville inte sova idag heller. Vid 21.00 ungefär slocknade hon och sov ända till 8.30 i morse!

Idag har vi gett oss ut i snöyran och besökt Fagerlids öppna förskola. Tyvärr var det helt dött där. 1 mamma och hennes lilla son samt några stycken som skulle stöpa ljus. Det var tydligen en tradition där att de stöpte ljus i en vecka varje år. Vem som helst kunde komma dit och stöpa ljus för 3 kr styck! Jag hoppade dock detta. Vi lekte med skolans djur som Ellen alltid gillar (hårda, små naturtrogna plastdjur) och dockor m.m. Vi var nog där i 1½ timme skulle jag gissa. Vi åt också lunch innan vi gick hem igen och idag har Ellen faktiskt lyckats sova lunch/middag. Jag har inte gjort något speciellt idag på eftermiddagen. Städat lite i medicin/hygienskåpet för där är alltid en salig röra av någon anledning och så jag har fixat med disken och vikt lite tvätt. Med andra ord en helt vanlig dag. Ikväll spelar Kalle innebandy och jag ska steka isterband till middag. Mums. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: