I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Ljus(are) tider

Kategori: Allmänt

Åh, det är härligt nu, tycker jag. Julen är snart här och det är kallt, snöigt och klar luft ute. Men varmt, massor med tända ljus och skönt lugn (med avbrytande tjut, stim och stoj med jämna mellanrum) inne. Idag invigde vi adventsljusstaken i köket till frukosten. MYSIGT! Det är sällan hela familjen är samlad kring frukosten.

Kalle & Ellen på väg till Farsta C

Lilla familjen tog sen en tur med pulkan ner till Farsta C där vi inhandlade vår gemensamma julklapp till varandra. Nya hemtelefoner. De vi har är alltid något knas med, samtalen bryts, det brusar och sprakar och plötsligt dör de. Jag hoppas verkligen att de nya telefonerna är mycket bättre och att det inte enbart beror på vår uppkoppling via ComHem. Vi hittade finfina julklappar till min mamma och Kalles pappa också, så nu har vi nog handlat klart i stort sett. Kanske nåt litet kvar. Vi får väl se.

Ellen i Farsta C

Ellen blev jättetrött på vägen hem (dessutom tog det tid att ta sig hem för vi träffade två grannar på vägen och var tvugna att stanna och prata lite, såklart) och somnade i pulkan. Det var ingen hit att somna för då sjönk hon ihop som en säck eller hängde åt höger. Kalle fick bära henne och jag fick köra kassarna i pulkan.

Igår var en hektiskt dag och vi hade fullt schema fram till kl 16.00 ungefär. Första åkte vi till Clas Olsson för att köpa en julklapp till min pappa och sedan till Handen för att storhandla. Där hittade vi en jättefin (och billig) mössa till Ellen. En som går ner ordentligt över öron och kinder, samt att den är varmare fodrad. Perfekt nu när det börjar bli lite kallare. Sen hittade vi även bra duplo som Ellen ska få i julklapp. Här är Ellen i nya myssan.


Ellen i nya mössan

Efter storhandlingen (som alltid tar längre tid än man tror den ska) åkte vi till Trångsund för jag hade läst att det skulle vara julmarknad där. Ellen hade somnat i bilen och fick fortsätta sova. Marknaden var precis runt parkeringen på torget och det var NADA att hänga i julgranen. Vi tittade snabbt igenom den och Kalle handlade lite sushi till sig. Därefter åkte vi till Plantagen för att köpa lite julblommor och pynt men jag tyckte inte de hade så mycket. Jag köpte några hyacinter, en amaryllis, en planteringsskål och lite mossa m.m. som jag sedan pyntade lite med. Här är ett kort på min bänk i vardagsrummet. Den och pyntet i köket är väl det ända juliga jag kommer att ha i år då vi ändå inte kommer att fira jul här hemma.

Julig bänk

Ängeln som sitter i mitten har Ellen fått av Eva när hon föddes tillsammans med en vacker liten tygpåse där hon lagt lite pengar. Nu får ängeln sitta och vakta hyacinterna. Jag pyntade även kring amaryllisen och sen ett stort stålringshjärta som var vävt med korgpinnar men det har jag inte fotat ännu och hjärtat är jag inte riktigt nöjd med heller. Får se om jag gör om det eller inte. Kom även på att det inte går att spika eller skruva upp något på vår dörr ändå så nu vet jag inte vart jag ska göra av hjärtat. Hade tänkt ha den som dörrkrans, typ. På kvällen igår var det meningen att våra f.d grannar skulle komma på besök men de ringde vid 13-tiden och berättade att de hade åkt på vinterkräksjukan (eller liknande) så det blev såklart inställt (igen) vilket kändes jättetråkigt för jag hade sett fram emot att träffa dem. Vi har inte setts sen Ellen fyllde år nu och vi har fått omboka två gånger redan. I och med att hon jobbar på dagis så smittas hon jämt med diverse sjukdomar och i sin tur smittar hon sen sin sambo. Inget kul jobb med andra ord. Hoppas de kryar på sig snart.

Nu sätter Kalle upp ljusslingan på balkongen och jag dricker kaffe och bloggar men ska nu gå och hämta upp Ellen. Hon ville inte sova trots att hon bara sov kanske 10-15 min max i pulkan och i famnen på sin pappa. Märklig unge man har. Har hon slumrat i 10 min så räcker det tydligen för att inte vilja somna om men om hon somnar i sin säng kan hon slagga i 3 timmar utan problem. Skumt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: