I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Trädgårdsvisning & ogräsrensning

Kategori: Allmänt

Idag har vi varit på lotten och rensat bland broccolin och grönkålen. Mina blomkålsplantor som vi satte ut och zinnian har tyvärr tagit massor av stryk och jag vet inte om de återhämtar sig, vi får se. Just nu ser de brända, gula och döda ut, tyvärr. Jag gick och tog två fina plantor på en övergiven lott också. Det var grannen som sa att det var helt okej, att de gör så. Så då passade jag på att ta en tuva av ett fint vitt och grönt gräs samt en stor tuva av vit anemon. Hoppas de tar sig hos mig. Annars är jag nästan lite trött på lotten för tillfället. Jag får så jäkla ont i mina händer av allt ogräsrensande och träningsvärken ger inte med sig utan uppenbarar sig varje gång vi varit där. Man tycker ju att kroppen borde ha vant sig vid de där rörelserna nu, men icke! Sen är jag ju jätteförkyld också, det gör ju inte saken lättare direkt. I morgon ska jag ge fan i ogräset och bara försöka njuta! Det ni! Tror inte jag kommer att lyckas att bara sitta och ta det piano, njuta av solen och titta runt som Kalle gör men jag ska försöka för jag behöver verkligen det. Bara vara glad över att jag har den och inte tänka på allt ogräs som inte blivit bortplockat. En annan spännande sak är att det kommit upp ganska så mycket stora ljusgröna blad med líte vita småtaggar tätt, tätt på undersidan. Ser lite ut som tobaksblomster men ändå inte. Jag drog upp en och den hade en "potatisklump" som rot.... kan det vara ingefära? Jordärtskocka? Hmmm.....

Igår var lilla familjen i Södertälje på en "öppen trädgårds"-dag" och tittade på en otroligt fin trädgård. Jag glömde givetvis att ta kort, jag gör ofta det när något är väldigt intressant. Då lever man i nuet, som man väl ska men det hade varit så roligt att få dela min upplevelse med er läsare i fotoform. Det finns dock ett par foton från en annan sida som jag snodde. Titta så fint de har det!

Södertäljeträdgården

Södertäljeträdgården 2

De var hur trevliga som helst och väldigt kunniga, självklart. Eftersom det var lite småregnigt hela dagen så hade de inte så många besökare vilket var till vår fördel. Båda guidade oss runt i deras paradis i över en timme. Ellen tyckte det var jättespännande att stå under bok och ormhassel och titta på alla vackra färger. Jag njöt i fulla muggar och till och med Kalle var djupt imponerad och fick nog mersmak, tror jag. En så här stor trädgård, 1 375 kvm, tar ju såklart väldigt mycket tid att anlägga och underhålla men har man bara fysiken och viljan så går det, trots att man jobbar. Numera är de dock pensionärer. Jag tänker fortsätta följa deras arbete och besöka dem igen senare i sommar när deras pioner och rosor m.m. blommar också.

Södertäljeträdgården 3

Efter trädgårdsturen åt vi varsin hamburgare på Texas LongHorn nere i centrumet och gick en lite blåsig och iskall promenad. Ellen fick gröt, frukt och hamburgebröd fick hon också smaka. Mumsigt, som allt annat mamma och pappa äter. Sen åkte vi hemåt, tankade och tvättade bilen plus att vi stannade även på Citygross och handlade. Ellen gillar att åka kundvagn. Då ser hon ju allt och kan smaka och pilla på varor. När vi kom hem var det dags för Kalle att tvätta, jag fixade lite fika och Ellen lekte först en stund sen sov hon en stund. Det blev en händelserik och rolig dag för oss alla. Jag somnade som en stock tidigt för jag var lite febrig och förkylningen gjorde att jag blev helt slut efter dagens strapatser.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: