I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Underbara, härliga unge

Kategori: Ellen

Min dotter börjar få attityd. Hon vet vad hon vill, hon säger ifrån när hon inte vill och hon kan ljuda, både glatt och ledsamt. Det är härliga tider nu och jag suger i mig de stunder som är glada och busiga. Idag har hitintills varit en sådan dag. Glad, tillfreds och busig nästan hela tiden. Okej, några missljud har det kommit, för det är inte alltid hon får som hon vill och ibland måste jag ju lämna henne. Gå på toa t. ex. Hon gillar inte när jag går ifrån henne men så där har hon varit förut. Efter några dagars intensivt mammande så är hon väldigt självständig igen plötsligt. Antar att hon kommer dithän snart igen.

Idag var inte rödspetta med potatis alls gott! Nej, det skulle ätas majskrok och majskrok only! Jaja, hon dör ju inte av att bara äta några majskrokar och lite frukpuré som ett av målen. En annan tycker väl det är lite torftigt men nu när hon äntligen kommit underfull med hur de där klibbiga krokarna funkar så är de väldans popis, plötsligt. Jag har kommit på att om hon får mindre bitar av en krok som hon direkt kan stoppa i munnen och inte behöver suttta och hålla i dem då blir det inte så att de fastnar innuti handen och det blir inte kladd överallt utan hon får verkligen i sig dem. Kul också att kolla in sättet hon tar bitarna på och pincettgreppet som är så sött kommer ibland till användning om någon smula skulle ramla ner på bordet. Här är dagens bilder.

1. In med hela biten i munnen och...

majskrokar är gott!

2. ..smält den sakta inne i munnen och svälj. Om man sväljer för fort gör det lite ont....

Mums mums


Slut! Ge mig mer!

3. Svalt.... Nu vill jag ha mer.... Ge mig mer! Nu tack, mamma...

I dag har vi även bankat på den afrikanska trumman som vi fick av farfar. Den har ett litet, litet hål i sig men det gör inget, det kommer ljud ändå. Hon är inte så speciellt intresserad av att banka på den ännu men hon guppar till takten och viftar med armarna. Så den är ändå rolig. Att spela på läpparna med fingret/fingrarna är något annat som är himla kul! Det gör hon typ hela tiden. Det låter jätteroligt. Förut gjorde hon liknande ljud genom att sträcka ut och dra in tungan men nu har jag lärt henne fingerknepet.

Lilla Gubben-hästen som hon fick av Hedvig i doppresent leks det också mycket med för tillfället. Roligast är det när den gnäggar och hoppar på Ellens rygg men det går även bra att leka med den alldeles själv. Då gnäggar den dock inte!

Att följa mamma när hon dammsuger, banka på dammsugaren och dra i sladden är jätteroligt och att rota i pappersåtervinningskorgen (som man inte får) är superroligt och det gör hon så ofta hon bara kan! Idag kom jag på henne men kunde ju inte låta bli att ta kort i stället för att säga babba, så vi får väl se hur det slutar.

Ellen rotar ibland tidningar & papper.

Jättekul, fast mamma ser lite ilsk ut.

Kommentarer

  • eva-li säger:

    Söta Ellen där..

    2010-05-26 | 21:22:42

Kommentera inlägget här: