I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Långhelgens bravader

Kategori: Odlingslotten

De senaste dagarna har varit fantastiskt produktiva och fysiskt ansträngande. Älskar min lott! Jag tror att Kalle också är lite in love, även om han nog aldrig skulle erkänna det. Men vi har varit där varje dag och han var lite småsugen på att åka dit i morgon med och börja med sitt nästa projekt, sa han när jag frågade om vi inte skulle ta en fågelskådartur i morgon som omväxling. Kroppen behöver vila och återhämta sig ifrån alla tänjningar och sträckningar. Min rygg och mina armar framför allt, är ganska så stela och slitna nu. Vi får väl se vad vi hittar på.

I förrgår byggde vi nytt lock till vår låda. Det var mest Kalle som byggde men jag hjälpte till lite då och då. Jag rensade ogräs för det har vi i mängder och när man är klar med en plätt har det kommit upp nytt på den förra! Trots att vi hade dåliga verktyg (vi hade i vanlig ordning inte fått med oss allt som vi hade behövt) så blev vi nästan helt klara. Bultarna var ganska gamla och lite rostiga men vi återanvände dem trots allt. När vi trötta och svettiga åkte hemåt kände vi att vi inte orkade laga någon middag så det blev pizza ifrån pizzerian i Hökis C och den var helt okej. Ellen fick smaka på annanas och det gillade hon. I torsdagskväll åt vi en jättegod pastasallad med soltorkad tomat, sockerärt, oliver och sallad. Till det hade jag bara stekt skivor av fläskfilé. Mums, testa det!

Pastasallad

I lördags var det ju helt fantastiskt väder och vi hade en heldag ute vid lotten. Först på morgonen åkte vi till en plantskola i Skarpnäck och där köpte vi barkmull som vi förbättrar vår lerjord med och sen köpte jag även två fina blommor som jag inte är riktigt säker på vad de heter men de kallas chokladblomma och påfågelblomma. Jag köpte även småplantor av tagets (mot ohyra i odlingarna), en körsbärstomat och en krusmynta som jag hoppas kunna använda som grönmynta i mojitos i sommar sen. Chokladblomman doftar faktiskt kakao!

blommorna

tagetes

När vi kom ut till lotten var det fullt av liv och rörelse. Det var över 20 grader varmt och strålande sol, vilket hade lockat dit de flesta lottägarna. Kul att se alla. Vi satte igång med vårt projekt att få fram de stora stenplattorna som låg under jord och gräs framför lådan och så byggde vi färdigt locket ordentligt och lyfte bort hela lådan, rensade ogräs och gjorde marken plan och ställde tillbaka lådan på plats igen. Vi hittade massor av små små liljeplantor som vi försökte rädda undan allt ogräs och hackade bort massor av ogräs och gräs som var i en gång framför lådan. Nu är där bara stenarna och jord där. Skönt! Hoppas liljorna ska trivas nu och ta sig ordentligt. Ellen myste under ett stort paraply som vi ställde upp. Där satt hon en lång stund och lekte, tittade på när vi arbetade och åt lite grus och hade det mysigt! Jag glömde smörja in mig så jag blev lite röd om armarna men annars klarade alla sig fint i solen. Jag är lite oroad över att Ellen inte vill dricka vatten dock, tänk om hon blir uttorkad. Får ta upp det där på BVC nästa gång. Hon dricker ju i alla fall mjölk och välling.

Ellen i solen

Idag har vi bara varit där i några timmar. Kalle la en sista hand vid muttrarna på locket, de behövde lite smörj och så sågade han till vår spalje. Jag rensade lite ogräs, satte luktärt, planterade blommor i två urnor som ska stå på trallen och så vattnade jag. Det behövdes för nu börjar det komma upp små små gröna grejor här och var i våra odlingsbäddar. Kul! Vi får väl se om det blir något av allt vi satt, alltid lika spännande. Vi fick även ett par ruggar med vitlök utav en tjej där på området som hade flera över sedan förra året. De blir nog klara i augusti någongång. Så himla givmilda grannar vi har! Vi har redan fått flera perenner av flera stycken. Kul!

När vi hade gjort klart allt och lagt på fiberduken, utifall det blir frost så vaknade Ellen som fick mat och sen åkte vi till Maxi för att handla lite. Vi stressade hem och packade upp maten och fixade lite. Vid 17-tiden kom våra f.d grannar på besök. Äntligen fick vi till en träff. Vi har inte setts sen i vintras när Ellen bara var några månader gammal. Jätteroligt att träffas igen och vi ska snart åka ut till dem igen och se hur de har fått det i sitt lilla hus. De bor i ett jättegammalt sött hus, från 1700-talet tror jag det är. De hade byggt en ny byggnad där ute nu också som skulle funka som vedbod och verkstad. Ska bli spännande att se allt i vårskrud. Sist vi var där var det ruggigt och mörkt på senhösten. Allt hade vissnat ner och så i trädgården, så jag ser fram emot att få titta på allt nu. Vi åt lite fruktsallad och drack kaffe. Ellen var på bästa tänkbara humör och visade all sin charm. Kul att hon är så glad jämt när vi har besök. Det underlättar ju, så klart. Nu är det hockey och tvätt som gäller här. Jag ska väl försöka att inte göra något alls mer idag. Vi får se hur det går men kroppen behöver få vila lite, det är något som är sant.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: