I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Surmulet väder, surmulen Madde

Kategori: Allmänt

Typiskt att det skulle småskvätta när vi var vid lotten idag, det och att allt tog sådan förbannad tid som vanligt, gjorde att jag helt tappade sugen. Vi åkte till Bauhaus och köpte virke till ett nytt redskapslåde-lock och fick låna släp av dem för att kunna frakta det till lotten. Vi köpte en skranglig spalje också. Tror nog vi kan få till det på något bra sätt, så att det går att slingra sig på den till sist men det var inte någon bra kvalitet, märkte jag. Kalle skulle åka och lämna tillbaka släpet samt hämta Ellens nappflaska för den hade jag glömt packa av någon märklig anledning och jag blev lite handfallen och visste inte riktigt vad jag skulle göra där på lotten under tiden för jag kunde inte börja med lockbygget själv och Ellen var jättegnällig, vilket hon aldrig brukar vara när vi kommer dit.
Det är alltid tusen pinaler som ska med när man åker ut. Jag föredrar när man bara kan dra men så är det aldrig numera, sen Ellen kom är det ett evigt packande och pysslande innan man kommer iväg. Sen ska man 10 minuter senare packa ut allt ur bilen igen. Alltid glömmer man packa ned något, denna gång var det nappflaskan och utan den kan man inte göra välling. Jaja, gnäll och gnat.

Vi fick i alla fall lite gjort idag, till slut. Jag fixade strukturen på jorden i en av bäddarna så att jag kunde så gurkört och lite timjan blev det också i ena hörnan. Sen satte jag istället för luktärt, sockerärt vid vårt hemmagjorda vindskydd/spalje. Kom på att de kräver mer utrymme än luktärtor så dessa sätter jag nog i lådan sen när det kommit upp spalje på den. Jag sådde även brudslöja idag och så rättade vi till stenarna som vårt lilla trallgolv ligger på. Nu tror vi det står hyfsat stadigt utan att vippa. Vi får ta med vattenpass och kolla status nästa gång. Så mycket mer hann vi inte idag för det småduggade, Ellen ville inte sova utan ville gnälla, sen äta och sedan inte alls somna ändå. (Hon sover nu dock, som en stock så klart efter att ha varit vaken så länge.) Vi ville båda äta lunch och vi kunde inte komma överens om vad som skulle göras först av alla små projekt men Kalle drog i alla fall i de sista skruvarna på golvet. Batteriet hade dött för honom sist och vi hämtade lite kompostjord och la i lådan. Till slut åkte vi hem för varken Ellen eller någon av oss kände att vi hade någon lust att göra något mer där idag. Jag hade sett fram emot sol och en riktig arbetsdag men ibland vill det sig inte. Vi får se vad morgondagen bjuder på. Regn, skulle jag tro men hoppas på sol kan jag ju alltid göra.

Vi fick i alla fall bilen ordentligt rengjord invändigt häromdagen. Jag dammsög, Kalle torkade allt i plast med vinylduk så nu skiner bilen fint. Vi ska åka och tvätta den utvändigt också snart men det är inte på långa vägar lika akut. Jisses så smutsig den var nu efter allt vinterkladd och barnvagnsgegg. Dessutom har ju alla jordiga redskap dragits fram och tillbaka innan vi fick lådan tömd och öppnad så vi kunde börja använda den. Nu i kväll har Kalle donat med tvättmaskinsröret igen och jag har bara slappat på soffan framför ett tv-program om den danska kungafamiljens hus. Himla intressant faktiskt. De restaurerade sitt hem för 103 miljoner! Oj, om man hade haft några få av de slantarna....

Det är en hel del små projekt som vi ska försöka ro i hamn nu under ledigheten, har vi tänkt. Så skönt att Kalle tog semester på fredag och att vi bestämde oss för att bara stanna här hemma. Vi har en taklampa att sätta upp, vi måste gå igenom lägenheten och barnsäkra lite längs med golven för Ellen är numera mobil ju och så måste jag städa i vanlig ordning, kruka om mina förkultiveringssticklingar, gå igenom posthögar och räkningar. Vi har en del pinaler att bära ner i källaren, (IGEN!) förstår inte vart alla saker kommer ifrån men plötsligt är hallen överfull med saker och det står prylar i vareviga hörn?! Sen är det en hel del annat också, skulle jag tro.

Ni märker vilket fint humör jag är på va!? Är nog bäst att sluta nu innan jag eldar upp mig för mycket. Det är ju mycket bättre att sätta igång med något av allt det där som jag påstår att vi måste göra. JAG, måste göra, ska jag väl snarare säga. Det blir nog bättre i morgon.... bara det blir sol....eller åtminstone inte regnar!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: