I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Mansgrisar & skvallersnack

Kategori: Odlingslotten

Solen strålar och det är supervarmt på lotten så fort solen tittar fram. Det är bra det, växterna behöver en rejäl varmdusch nu när våren är så sent ute. Idag var det mycket folk på området. Alla är så duktiga och har så fint, tycker jag. Många har ganska mycket perenner och fina rabatter medan andra har ren odling i fina raka rader. De flesta har rabatter längs med kanterna och odlingen i mitten men några är lite uppfinningsrika med cirklar, kringelkrokar och små rum, liksom. Ingen mer än jag har halvmåne. Det känns ju skönt, att få sticka ut lite grann. Mina grannar diggar mig, säger att jag arbetar hårt, är flitig och kunnig, att jag är en duktig ungtös! (haha, tror de jag är 25, eller vadå?!) Jag myser och suger åt mig. Det är inte ofta jag får komplimanger. Alla mina grannar är pratiga, trevliga och hjälpsamma. Och nyfikna! Men det gör inget.

Ordförande var också där i dag och han fick sära på två som grälade och skrek som tusan. Det var två invandrare (en kvinna och en man) och mannen hade enligt kvinnan varit mycket otrevligt, otäck och sagt en rad fula saker. Till och med hotade med att döda! Männen på området verkade ta det hela med en nypa salt, skyllde på att de varit med om krig, att "de där invandrarna alltid bråkar och skriker" och att det inte gick att göra något åt. Det blev långa, nyfikna diskussioner männen i mellan men jag fortsatte med mitt och la mig inte i det hela. Lika så mina granntanter, även om de allt var nyfikna, det syntes ju.

Usch så tråkigt med så trångsynta mansgrisar! En av gubbarna som kom fram till mig och ordförande (när vi stod och diskuterade vilka perenner som han ville att jag skulle ta av ifrån på hans lott) sa att jag var för ung för att förstå, han hade minsann levt med dem i 55 år och de kommer aldrig att ändra sig, deras religion är åt helvete, och de där utlänningarna... och blaa, blaa, blaa när jag sa att det är tråkigt att inte någon tog kvinnan på allvar och att de måste också samsas, anpassa sig och lära sig, precis som alla andra. Nåväl, vem vill lyssna på en ungtös?!

Gubben är en riktigt knepig en i alla fall. Två gånger hojtade han "ska jag bussa hunden på dig!?" Först när jag gick förbi honom och hans hund på grusgången med skottkärran och andra gången när han kommer fram till oss där vi står och snackar blommor, jag och ordförande. "Ja, släpp hunden på mig då för fan, så ska vi se vem som blir räddast!" svarar jag honom och blänger på hunden som skäller som en tok. Sen ryter jag åt hunden. "Tyst med dig!" Hunden faller tungt ner på gumpen och blir tyst. Gubben bara skrattar. Sen börjar hunden att käka i ordförandes påse med hästgödsel och han säger då att "det där är det bästa han vet" och flinar. Ordförande bara glor och säger allvarligt. "Jaså, den äter skit alltså!?" Jag höll på att skratta ihjäl mig inombords men sa ingenting. Hunden är för övrigt lika dryg och dum som sin husse. Stackars hund! Det var länge sen jag stötte på en med så mycket gamla fördommar och trångt sinne. Jag sa till ordförande att det är sånt som tro på att inget går att ändra, okunskap och brist på medmänsklighet som gör att vi lever som vi gör idag och han höll med, om än väldigt lågmält och försiktigt. Haha. Jaja, man ska väl inte stöta sig allt för mycket med någon där på lotten. Inte ännu i alla fall. Men detta är andra gången jag stöter på typiskt mansgriseri där på området. Hoppas jag slipper det i fortsättningen.

Idag gav jag mig i kast med ogräset framför min redskapslåda för där växte det makalöst mycket maskros och dessutom hade det börjat växa in i lådan. Det visade sig att det låg plattor under jorden där så det blev massor av merjobb men nu har jag fått fram 6 plattor som jag kan lägga ut lite finare senare. Lådans lock är i för bedrövligt skick. Jag erbjöd mig att köpa in material och byta locket om föreningen stod för kostnaderna. Det gick bra, så imorgon blir det en tripp till Bauhaus för att köpa formplyfa (hmmm stavas det så?) och lite reglar, samt skruv. Jag ska köpa en billig spalje att fästa i lådan också. Kul med fräsch låda! Och kul med 4 nya perenner som jag fick av ordförande. Han är go och snäll han. Det blev fänrikshjärtan, vit anemon, revsuga och gul fetknopp. Jag glömde ta kort på dem idag men jag gör det nästa gång jag är där ute. De ser rätt dassiga ut nu ändå när de är nyflyttade men jag hoppas att de tar sig så småningom.

Plattorna

Två skottkärror överfulla med ogräs senare och min rygg sa stopp för idag. Ellen sov en stund då jag kom och sen fick hon mat men även hon sa stopp så småningom så det var bara till att packa ihop, redan vid kl 15 idag. Men några timmars jobb blev i alla fall, trots allt blurrande med grannar till höger och vänster. Det är ju också supertrevligt, så jag ska inte klaga, det är bara det att jag vill liksom jobba på, när jag väl satt igång. Nu har jag beställt kanonväder hela långa helgen här, så lite mer ska jag nog få gjort. Kalle har semester på fredag, så han är ledig nu torsdag till tisdag nästa vecka. Härligt för honom och härligt för oss som får ha honom hemma.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: