I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Sköna maj, (du är så vansinnigt) välkommen!

Kategori: Allmänt

Jaha då har man avverkat ännu en valborgsmässoafton! Sista aprils dag blev smått stressig och för Ellens del ganska sömnlös. Det började med att jag tvingade in henne i bilen just då hon skulle ha sin sovstund. Vi åkte och bytte till sommardäck på bilen. Där blev hon väckt efter bara 10 minuters sömn av en jätteotäck mutterdragare. Äntligen funkade det att få bort alla fyra och dit med sommarsulorna. Jäklar vad de brummar och dånar mer än vinterdäcken. Skumt det där men det beror (enligt Kalle) på att de är bredare och större än vinterdäcken. Sen hem, packa ihop alla saker man ska ha med sig, duscha och fixa. Ellen ville ha mera mat och ville inte sova nåt mer. Sen åkte vi till Farsta C för att köpa strumpbyxor som passade fint till Ellens fina polarn & pyret-klänning. Det fick bli röda då det inte fanns svarta. Det blev sött! Ellen hann knappt somna förrän jag väckte henne igen då jag skulle in med henne i bilen igen. Sen åkte jag mot Uppsala, hämtade Kalle vid pendeln i Häggvik och vi körde sen till Uppsala där jag fick rusa in på IKEA för att köpa en matstol till Ellen, för den hade jag glömt att packa med. Vi kom ändå i god tid för en gång skull! Ellen sov till Häggvik men var sen vaken. Trött på att störas i sömnen antar jag.

Det blev sen en trevlig kväll, väldigt lugn med god mat och smarrig efterrätt och tyvärr ganska kort då vissa var tröttre än andra. Jag fick dricka vinet för en gång skull och Kalle fick ratta, det är inte ofta det blir så. Vi var ute i Börje hos vänner till Ellens farfar och farmor. De hade faktiskt en egen brasa på tomten. Jättemysigt och varmt. Ellen hade jätteroligt för hon fick ju vansinnigt mycket uppmärksamhet av alla oss 6, plus av hunden som hon för första gången noterade och det ordentligt. De två, tre andra gångerna som hon träffat farmors hund har hon totalt nonchalerat den men nu lekte de till och med lite!

   Ellen & Tyson leker    Leker ännu mer    De gillar samma leksaker!

Ellen var jättesöt i sin klänning och hon hade även tofsar, som jag tycker hon är så gullig i, eller hur?! Även jag hade klänning faktiskt. Det är nog hundra år sen jag hade det. Det känns så i alla fall.

Sötnosen

Här dricker vi fördrinkar och knaprar på jordnötter. Sen fick vi en god förrätt med vitlöksräkor och marinerad svamp, gott bröd och ost.

Lilla familjen

Efter middagen (god gryta med kött, kryddig korv, syltlök och paprika i gräddig sås och pressad potatis samt sallad) gick vi ut och tittade på den vackra brasan. Ellen tyckte det var spännande med elden men var jättetrött efter allt ståhej och lek. Farfar tog henne i vagnen och promenerade en runda och hon somnade som en stock.

våreld

När vi kom in drack vi kaffe och fick hemgjord chokladmousse. MUMS, så gott! Vi pratade och blurrade fram till klockan var 23 ungefär. Då var Linnea trött och ville åka hem, så det gjorde vi. När vi kom hem ville ju inte Ellen alls sova. Det byttes och matades och bäddades efter alla konstens regler men Ellen tyckte det var jätteläskigt att ligga på golvet på filtar och täcken och var både uppspelt och lite rädd, tror jag. Hon är ju van vid både spjälsäng och eget rum. Till slut efter mycket gråt och skrik somnade hon och så även vi men som ovana nattare (vi brukar ju bara behöva lägga henne i sin säng o glänta dörren, så sover hon ju) så var man ju lite trött i morse.

Vi fick en härlig frukostbuffé med sill, ägg, nypotatis, gott bröd och ost. Fil och musli fanns där också och massor med grönsaker och annat gott. Mätta och goa gick vi på promenad och sen åkte vi vidare till Daniel & Sophia för att äta lunch och hälsa på Göta, Siri och även Micke, Sofia och deras lilla Frida som var på besök. Det blev en trevlig lunch med god underhållning av en (idag) 7-månaders, 2 stycken 1½-åringar (tror de är ungefär så gamla) och en 4-5 åring. Ellen kravlade faktiskt framåt idag. Kalle har filmat en snutt men det var bara ett litet kravel då. Men nu är det verkligen på gång! Kul att se för hon kämpar och övar sig jättemycket. Duktiga tjejen.

Nu är jag jättetrött efter uppackning, matning och plock samt bloggning och ska slänga mig i soffan tror jag. Eller så ska jag försöka vispa ihop en middag?! Hmmm.... vi får se vad som händer!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: