I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Mylla, gräva, så

Kategori: Odlingslotten

Jag och Ellen åkte ut till lotten vid 11-tiden. Passade på då Ellen ändå brukar sova i ett par, tre timmar med början runt 11-snåret. Jag fick ganska mycket gjort idag, trots den förbannat tunga, kompakta lerjorden vi har på lotten. Jag grävde två små rabatter framför odlingslådorna. Den ena fick bli rektangulär den andra halvmåneformad. I den rektangulära ska jag nog ha lite, lite potatis (mest för att alla tjatar om att jag måste sätta) och den andra ska det vara buskkrasse i. Från början hade jag tänkt ha det i båda och ha båda halvmåneformade men nu blev det inte så. Potatis är ju ganska så gott trots allt och där var nog ända stället kvar, att kunna sätta några på.

De två nya odlingsställena

Sen sådde jag på frilandet. Isbergssallad, romansallad, grönkål och broccoli satte jag där i dag. Sen sådde jag även lejongap (i den lilla rabatten som Kalle gjorde) och vit samt vinröd/lila pionvallmo vid båda sidor om den svarta vinbärsbusken över frilandet. Jag hoppas att jorden är tillräckligt varm nu, så att det blir nåt av allt jag satt. Det är ju lite lurigt detta med frost och kyla. Nästa gång jag åker ut så tänker jag koncentrera mig på ogräset och att luckra upp rabatterna. Jorden är så hård och kompakt att det är ett under att vi har mask i den men det var vi faktiskt, i massor!

Pionvallmon fick bo här

Innan jag åkte hem fick Ellen ligga lite på filten och smaka på gräset och så där. Hon råkade få i sig ett långt strå, så hon kräktes lite faktiskt. Nåväl, det dog hon ju inte av, det heller. Jag städade även ur vår låda ordentligt och la tillbaka alla redskap och annat som vi har där. Nu är det fint och i ordning. Precis som jag vill ha det. Ordförande för föreningen var där i dag. Han är så nyfiken på min lott och vad jag ska sätta osv. Han är trevlig att snacka lite med. Mycket kunskap finns nog innanför hans pannben. Han gav gladeligen bort en del av sina perenner. Det var bara att gå dit och ta en liten tuva av det jag ville ha. Snällt! Jag ska ta nästa gång jag är där ute, idag hann jag inte. Det tog ganska lång tid att gräva landen, vända jorden och göra den hyfsat redbar. Så och mylla över jord, vattna och städa lite, samt dra upp en och annan maskros. Usch, de gillar jag inte!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: