I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Fantastiskt vad det växer

Kategori: Allmänt

Vi spenderade lite för mycket tid med att leta efter parasoll, parasollfot, vattenslang och bord till lotten idag på förmiddagen och vart vi än åkte så var just foten slut. Om man inte ville köpa en i granit då. Det fanns men de kostade skjortan så vi avstod och entrade lotten utan sådan idag framåt 13.30-tiden. Parasollet användes flitigt ändå och det kommer nog en fot så småningom.

Ellen hade inte sovit en blund på hela förmiddagen, det hände ju så mycket som man ju var tvungen att hänga med på. Sova kan man göra när man blir gammal kanske hon tänkte. När vi kom ut till lotten somnade hon dock ganska omgående. Det är ju hennes sovställe numera. Frisk luft, fågelkvitter och så (tyvärr) vägbruset i bakrunden tror jag är sövande. Vi satte igång med operation bord och vattenslang. Jag skarvade ihop två 20- metersslangar och Kalle skruvade ihop världens mest knasiga bord. Men till slut (efter att jag hade rensat ogräs i en timme eller nåt) var äntligen det lilla klaffbordet ihopsatt! Foton kommer en annan dag. Glömde ta med kameran idag! Vi fortsatte att rensa ogräs hela eftermiddagen! Blää detta åbäke. Åkerfräken! Växer fort, fort, på bara ett par dagar är det nya gröna små granar i jorden. Jag blir galen! Jag hinner inte få bort det på en plats förrän det är dags att rensa första stället som jag just varit på. Usch och fy. Hoppas det håller sig borta ett tag nu för jag har 2½ rabatt kvar och så vill jag egentligen koncentrera mig på mina odlingar och inte på ogräset. Imorgon har vi en hel lista på saker vi ska fixa. Jag hoppas det inte blir regn nu bara. Eller egentligen hade det varit bra med regn. Både för vilans skull och för naturens men men.

Jag planterade min vitlök i frilandet idag och så fick vi broccoli- och brysselkålsplantor utav snälla grannen som vi också satte ner. I morgon ska jag så bönor och sätta ner blomkål och zinnia, tänkte jag. Ska bli roligt. Vattenslangen blev kanon, det nya vattenmunstycket var också bra. Det går numera att gå runt med slangen utan att vattnet sprutar, vilket är mycket mer praktiskt! Vi vattnade bara det som vi satt ner och lite på det nysådda. Imorgon kör jag en riktig rotblöta om det inte vill bli regn, för nu är det ganska torrt i min "leråker".

Ellen och Kalle gick på rövarstråt idag. De var vid komposten och kastade ogräs och nere vid sjön och doppade fötterna. Det tyckte hon var jätteroligt och spännande såklart. I kväll har hon för första gången ställt sig upp mot bordet i vardagsrummet. Jag fick det på kort, nätt och jämt men missade när hon stod precis rak. Straxt efter jag knäppt så ramlade hon men blev inte så farligt ledsen. Mest snopen tror jag. Överlag är det mycket så nu att hon gråter jättehögt i tre-fyra sekunder sen drar hon in massor med luft och så kommer det ett illtjut. Sen blir hon tyst och allt är bra igen. Det där har jag hört flera bebisar göra. Det är som om de gråter lite bara därför att, sen kommer de på att; "äsch, det gjorde ju inte så ont" och så slutar de lika tvärt. Komiskt nästan.

Ellen på väg upp och stå     Ellen har ställt sig upp     Ellen föll ner

Kommentarer

  • Michalw säger:

    Det där med att gråta bara för att, känner jag igen. Så gjorde Robin med. Till slut verkade det mer som att han bara blev arg, men det gick över rätt fort.

    2010-05-22 | 23:13:36
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se/
  • Johanna Andersson säger:

    hon är sååååå söt=)

    Va tidig hon är också lilla Ellen!!!

    Kram till er

    2010-05-24 | 07:31:15
    Bloggadress: http://johannasego.blogg.se/

Kommentera inlägget här: