I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Äntligen väder för sådd

Kategori: Odlingslotten

Igår var det vackert väder igen och jag fick så äntligen sätta ner potatisen och bönorna. Vi har fortfarande massor med ogräs att tampas med. Tjejen som hade lotten före oss har inte brytt sig om att ta bort ogräset, det har fått växa fritt hur som helst och har därför tagit över mestadelen av rabatterna. Det får vi sota för nu. Rotsystemen är stora och långa och det är jättesvårt att få bort kvickrot och åkerfräken så det får vi tyvärr lägga massor med tid på! Urtråkigt men mina förhoppningar är att det kommer att löna sig i längden!

Se, det har kommit upp bra med rädisor, rödbeta och mangold nu. Rädisa växer jättefort och i går rensade jag bort lite ogräs och gallrade båda lådorna.

Odlingslåda 1

I jordgubbslandet har nu plantorna börjat blomma för fullt, vilket ju innebär bär, så småningom!

Jorgubbsblomma

Mina vitlöksplantor som jag fick verkar hämta sig hyfsat efter att ha blivit delade på. Det sattes även blomkål bredvid så de fick lite sällskap.

Vitlök

Igår satte jag då skärböna, vaxböna, mina små förkultiverade plantor av blomkål och zinnia. Kalle satte potatis i ett pyttelitet land som han gjorde i ordning och så rensade vi massor av ogräs och vattnade allt också, precis innan vi åkte hem. Ellen lekte under nya parasollet en bra stund men till slut tröttnade hon och ville nog hem så vi fick bråttom och hann inte lägga fiberduk på de nysatta småplantorna. Hoppas inte att dagens regn förstör dem men vad jag har förstått så är det den brännande solen som är farligast. Zinnian planterade jag i rabatten vid andra redan etablerade plantor och de nysådda luktärtorna som ska få klättra på en ställning av pinnar.

Små zinniaplantor

Tidigare på dagen hittade jag också äntligen en parasollfot. På Mio hade de ett ex. kvar av föregående års för bara 100 kronor. Som hittat! Blytungt i betong eller sten draperad i svart plast. Passade perfekt så nu behöver vi inte oroa oss för att parasollet blåser bort.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: