I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Solig utflykt & utsikt

Kategori: Allmänt

Vilken härlig och solig dag! Ellen hade en jättefin vårlikt outfit dagen till ära. Tyvärr var vi ju tvungna att ha på overallen över den men så här söt var hon under. Det var den som du köpte mamma. (om hon nu läser...)

    Ellen i sin gula vårbody        I tuff keps och jacka

Idag har lilla familjen lapat sol i Bergianska trädgården. Vi åkte dit runt tolv och promenerade runt lite. Det finns ju inte så jättemycket att se i blomväg ännu men vårtecken fanns det gott om. Snön smälter rekordfort, vintergäcken blommar fint och det kommer upp snödroppar här och var. Vi blev t o m lite svett av promenaden...

Ellen & Kalle vid vintergäcken 

och caféerna på Sveavägen har redan ställt ut sina bord och stolar! Vem fan vill sitta på Sveavägen och fika utomhus!? (i avgaser och bilbuller menar jag...) Inte vi. Vi tog en räkmacka i Orangeriet på Bergianska och sen gick vi till Plantagen och tittade på alla växter och blommor, köpte en Mönjelilja (mamma fick min jag hade en gång i tiden och sen dess har jag saknat en) och lite fröer. Ska sätta dem om några dagar. Oregano, mejram, gräslök m.m.

När vi hade gjort Bergianska osv. åkte vi till Söder, gick en kort promenad och kolla på utsikten från Fjällgatan. Sen gick vi till Hermans och åt vegetarisk buffé. Visst, det var gott men usch så mycket folk och det var mycket i buffén som smakade ungefär likadant, bara förpackat på ett annat sätt. Dessutom var det dyrt; 158 kr per person. Då ingick vatten och kaffe på maten också. Nej, det var nog sista gången vi går dit faktiskt. Vi har varit där två gånger nu, första gången var det indiskt tema och denna gången medelhavs. Jag märkte inte så hemskt stor skillnad, faktiskt. Kanske att två av de fyra varmrätterna var annorlunda. Kryddorna var lite annorlunda. Mindre curry. Och så var det några torra pastaskruvar och lite ugnsrostad potatis istället för förra gångens ris. Nåväl, proppmätt blev jag ju så jag ska väl inte klaga egentligen. Vi tog sen bilen hem igen och var inte innanför dörren förrän klockan var ca 18, så det kallar jag heldag. Härligt att det äntligen börjar bli lite ljusare och varmare! Jag blir så glad av solen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: