I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Ellen -ingen sångfågel. (Ännu.)

Kategori: Ellen

Igår innan prästen kom på besök satt Ellen med oss på bordet och väntade. Hon älskar allt som prasslar och papper är jätteroligt. Pennor är också intressant, för det är ju sånt som jag ofta håller i. Hon var så go där hon satt mitt på bordet. Kalle var tvungen att knäppa en bild när hon satt alldeles själv utan stöd. Det har hon precis börjat med. Roligt att se hennes små framsteg.

Ellen sitter på köksbordet och antecknar

Idag kom vi faktiskt iväg på sångstunden, även om vi var himla sena. Som vanligt så somnade Ellen lagom till det var dags att gå (om jag ska hinna äta lunch där) och då lät jag henne sova och åt en tallrik fil med musli och ett par mackor här hemma istället sen baxade jag ner henne i vagnen och vi gick till receptionen i kyrkan för att kolla på dopklänningarna de har till utlåning. Jag hittade en som jag tycker duger. Det är svårt det där med dopklänning. Ingen var väl riktigt i min smak men å andra sidan spelar det ju egentligen ingen roll. Det är ju bara under själva dopet som de har den där fåniga utstyrseln ändå. Det ser ut som en slags brudklänning typ. Sen gick vi ner till rummet där sångstunden hålls. Vi var för sent ute trodde jag men just idag var gruppen delad på två så vi hann trots allt med att sjunga lite. Ellen var så söt i sina tofsar. Flera stycken kommenterade dem och sa att hon var gullig. Jag knäppte några kort innan på dagen, mest åt Kalle men se så söt hon är! *stolt mamma*

Ellen med sin älskade handdocka

Ellen verkar rätt oberörd av själva sångstunden faktiskt. Tror hon kanske är lite för liten. Hon gillar mer att studera alla de andra barnen sen efteråt och hon tycker mycket om att träffa sina kompisar. Idag fattade hon dock hur hon skulle få marackas-ägget att låta och det tyckte hon var roligt att skaka på. Vi drack kaffe och åt en god muffin, pratade om ditten och datten precis som vanligt. Vi var inte så många idag då någon är bortrest, någon sjuk osv.

Juni & Ellen efter sångstunden

Jag satt vid Celie och Juni och Juni är så himla söt. Världens vackraste, stora ögon. Ellen var lite trött idag och låg mest och slappade. Var inte speciellt leksugen alls faktiskt och var konstigt nog rätt nöjd med att ligga på rygg!? När vi gick hem somnade hon i vagnen en stund sen vaknade hon såklart av att jag bar upp henne. Hon fick lite mat, en ny blöja och sen la jag henne på vår säng men hon ville inte somna! Först när jag la mig bredvid henne och strök henne över pannan, kom hon till ro. Det där har blivit lite av en vana som jag inte är så säker på, är någon bra vana egentligen. Fast det är himla mysigt att ligga där vid henne och se henne somna in, hålla min hand eller dra lite förstrött i mitt hår. Risken är dock att hon sen inte kan somna alls utan att jag är vid hennes sida. Det blir ju ohållbart i längden. Men det får gå för stunden. För det är ju så mysigt.

Kommentarer

  • eva-li säger:

    Ohållbart i längden vet jag inte om jag håller med om.Tror närhet är just vad barn behöver när de är såhär små. Och alla barn är olika med det där. Vill hon ha närhet tycker jag du ska ge henne det så mycket du bara kan. Man kan aldrig skämma bort barn med för mycket närhet. Tror snarare ett barn som behöver mycket närhet blir tryggt i längden av det.



    Fina bilder på henne!

    2010-03-23 | 21:15:34

Kommentera inlägget här: