I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Vad hände i helgen?

Kategori: Allmänt

Jo, vi åkte ner till Kalmar i torsdagskväll och var inte framme förrän 22.30-tiden men resan gick jättebra. Ellen sov fram till Norrköping, där vi stannade och åt och sen satte sig Kalle bak efter ett tag och underhöll lilla snuttan medan jag körde vidare. Det är SÅ vackert i vårt land just nu. Försommar, vackert ljus, härliga frodiga ängar i grönt och gult med inslag av blått, lila och rött. (Ja, jag syftar på våra vackra ängs- och vägkantsblommor förstås, de blommar så vackert över allt just nu och gräset har ännu inte hunnit bli bränt och gult. Härlig tid!)

På fredagen var vi på en promenad och Ellen tog sin förmiddagslur i vagnen. Mamma och jag plockade en fin blombukett och Kalle fick snällt vänta på oss. Min pappa jobbade men kom hem tidigt och han och Kalle fixade med några ventilationsgrejer på huset. Jag och mamma åkte till ett shoppingställe som heter Mode-huset tillsammans med Ellen och som vanligt hittade vi massor av sött till henne. Hon fick en klänning (kostade bara 50 kr på rea) av mig men av mormor fick hon 3 scarfs, 5 par strumpor, 1 tunika och ett par matchande ankellånga taights med en söt liten rosett i benslutet. Hon var jättesöt i det! Jag hittade ett par skor (äntligen!) och en jättesmart väska som jag nu har som skötväska till nya vagnen. Den gamla är för stor och klumpig känner jag. Passar bättre när man ska vara borta en längre tid. Är det bara några timmar eller över dagen så duger denna fint och den går även att hänga på handtaget, vilket är perfekt så man kan utnyttja utrymmet under vagnen till annat.

På lördagen åkte vi över till Öland för att äta kroppkakor på ett speciellt ställe som bara serverar just kroppkakor och så även raggmunk med fläsk. (Tur för mig som inte gillar öländska kroppisar.) Vi hade lite tid att slå ihjäl innan vi skulle möta upp lite kompisar för kroppkakelunchen och passade på att åka till Bläsinge. Där är fint i all sin enkelhet. Vi hann inte ner till havet via stranden men vi besökte hamnen. Pappa snackade med fiskarna och köpte torsk och vi andra njöt av utsikten och tittade på gravänderna som guppade på vattnet. Det blåste som tusan och Ellen som fortfarande är lite snorig, fick kura i vagnen. Jag älskar blåst men det är lite jobbigt samtidigt.

Bläsinge fiskehamn

Bläsinge hamn

Kroppkakorna var tydligen väldigt goda och mina raggisar var perfekta. Dit åker jag gärna igen! Jag hade nämnt en gammal vän för mamma när vi var i hamnen för fiskaren var så lik en vän till honom och då kom jag plötsligt ihåg min gamla raggarkompisar Magnus som jag hängde med för 100 år sen. När vi sen kommer ut ifrån restaurangen så står han plötsligt där! Jag höll på att svimma. Vi hejjade och pratade en stund. Kul att se honom igen efter alla år. Han hade inte förändrats nånting, kändes det som. MEN han var gift, hade egen firma och bodde i hus där på Öland, så lite hade ju hänt även om han alltid varit ölänning med stort Ö. Haha, samma gamla 50-tals bil hade han t o m kvar och körde i! Det är över 10 år sen vi sågs sist. Otroligt vad tiden rinner iväg.

Efter Öland åkte vi ner till Kolboda där mina föräldrar har sin husvagn och fikade tillsammans med deras campinggäng. Tårta och kaffe nere vid den lokala lilla hamnen. Där också fint! Tårtan var god och solen värmde men inte mycket för jäkla vilket blåshål Kalmar är! Jag har fina bilder på alla vännerna men jag vill inte lägga upp dem här i fall någon inte tycker om det. Men så här ser den lilla hamnen ut i alla fall. Och Kolbodas nejder är också vackra! Kossor, hästar och sjöfågel samsas om platsen tillsammans med allt campingfolk och bofasta.

Kolboda hamn

Kolboda

Vad har mer hänt under Kalmarbesöket?! Ja, vi tog det ganska lugnt sen. Vi hann med god lokal pizza i lilla Smedby och Ellen fick en stor skål med banan, ananas och päron av pizzabagaren(!), vi lekte på gårdens lilla lekplats, Ellen provsmakade smedbysand, gungade, åkte snurrkarusell och gungade gungbräda med mormor och pappa. Det var jätteroligt, det såg man på henne att hon tyckte. Blåste gjorde det även då men vi var ute en bra stund i alla fall.

 Ellen i sandlådan   Ellen i sandlådan 2 

Ellen i sandlådan 3   Ellen i sandlådan 4  Ellen i sandlådan 5  Ellen i sandlådan 6

Sen hann vi även med en liten titt på sammandraget av Vickan o Dannes bröllop, oj så sött och oj så vackert! Tyvärr blev visiten till Johanna i hennes paradis inställt. Hoppas vi hinner ses någon gång senare i sommar. Är så nyfiken på hennes hönor och tuppar, hennes prunkande altan och grönskande trädgårdsland! Mammas trädgård är ganska kal numera för de är ju aldrig hemma, så hon vill inte ha en massa rabatter att sköta men enen som hon satte ut för flera år sen nu, den har vuxit sig stor som bara den. Över 2 meter hög är den säkert! Tänk att den stått i en julgrupp på köksbordet en gång i tiden! Häftigt faktiskt, när man tänker efter, vilken växtkraft det bor i allt levande.

Summa sumarum. Helgen var god! God mat, gott sällskap, gott väder nästan hela tiden om man blundar för den kyliga vinden och snart ses vi igen för mina föräldrar kommer hit upp om några veckor. Då blir det nya äventyr!Nu längtar jag ut till min lott! Där måste ju ha hänt hur mycket som helst under helgen!? När Kalle kommer hem ikväll åker vi nog ut en liten runda. Dagens schema är fullspäckat med tvätt och packning inför Rigaresan och plock med diverse strött som ligger här och var. Jag har redan hunnit med en blixtvisist av Ellens farfar. Det var roligt för Ellen och ja, det var ju trevligt för mig med. Nu ska jag hänga tvätt men först en titt på facebook. Ellen vaknar nog snart också för jag blev sittande här ett bra tag. Att blogga tar ganska mycket tid. Undra hur länge till man har tid med sånt?  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: