I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Börjar få lön för mödan

Kategori: Odlingslotten

Igår efter att vi hade varit på BVC, jag hade tagit blodprov (levaxinprover, inget allvarligt!) och vi hade varit i Haninge C och hämtat Ellens pass samt shoppat lite (3 kortärmade bodys och 3 scarfs på Name It för 220 kr) och ätit lunch, åkte vi ut till lotten. Jag hade packat ner mitt marinerade kött, potatissallad och grönsaker till middag och Kalle hade packat kol. Vi hade bestämt oss för att sitta vid lotten och äta grillat. Det blev hur mysigt som helst, vi hade hela området för oss själva för vi åt inte förrän ca 18.30 och då hade alla andra på området åkt hem! Ellen fick gröt och frukt medan vi åt gott kött! Första grillningen för säsongen. Mums!

Igår rensade vi ännu mer ogräs, jag fick höstanemon av en granne som jag planterade och Kalle sådde en andra omgång rädisor och lite romansallad i lådan.

Kalle rensar och sår

Jag tog bort en matta av nåt ogräs jag tror kallas morfars glasögon eller något sånt, runt vår krusbärsbuske och då fann jag små, små plantor av citronmeliss, dragon och mynta så jag förstod att där hade det ju varit ett örtland förut. Jag rensade rent, skrapade av ett lager jord, luckrade och jordförbättrade där nu, så får vi se om det tar sig lite bättre. Ska bli kul att se vad mer som kommer upp där. Jag hittade en liten ynklig planta oregano på ett annat ställe som jag tror jag ska flytta dit vid tillfälle.

Mysteriet med de fina småplantorna är löst också. Det var/är jordärtskocka som har kommit upp vid min vindruva. De får definitivt stå kvar för det blir gott i höst sen och förhoppningsvis är det den sort som hinner blomma! Då får vi fina gula blommor på sensommaren också! Tog lite kort på diverse som tillkommit eller ändrat form radikalt sen sist. Nedan ser ni; Jordärtskocka, vit anemon, revsuga och det vitgrönrandiga gräset som jag skrev om tidigare. Brevid syns också en liten rosbuske som inte såg mycket ut för världen när vi kom dit. Den t o m trampades på ett antal gånger i början innan vi insåg att det ju stod en ros mitt i ogräsmattan.

Jordärtskocka  Vit anemon  Revsuga  Ros & vitstripigt gräs

Min rabatt med klätterpyramiden för luktärt börjar ta sig mycket fint nu. Ser fram emot när den fina pionen som har massor av knoppar slår ut, när luktärtorna blommor och dagliljan. Det är mycket i den rabatten som mår mycket bättre nu efter att vi kämpat med att få bort allt ogräs. Tyvärr måste man ju på det igen om någon vecka men då kommer vi inte behöva spendera flera timmar i alla fall. Vi börjar få kontroll nu och kan faktiskt slappna av och njuta lite också.

Ena rabatten

Idag har jag bara tagit det piano. Lekt lite med Ellen, vilat mycket, sett en hyfsat bra film jag spelade in för typ 3 månader sen och lagat en god köttgryta till middag. Nu ska jag chilla lite till i soffan för förkylningen vill inte ge sig, det blir snarare värre! Ont i huvudet har jag och i bihålorna. Hoppas jag inte åker på någon bihåleinflammation nu också, det har jag verkligen inte tid med när det är sånt underbart väder!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: