I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Den blomstertid nu kommer

Kategori: Odlingslotten

När jag kom tillbaka hem hade Kalle och Ellen precis vaknat. Vi åt lite frukost och tittade på fåret Shaun. Han är så rolig och söt. Vi lekte lite, plockade med lite av varje och sen tog vi bilen till den stora trädgårdsaffären
eller plantskolan i Skarpnäck och tittade runt där, ett bra tag. Vi hade tänkt köpa en klematis men det blev vita rosenbönor och tomatgödning bara. Sen var det lunchdags och vi tog en thailåda på ett snabbhak och åkte sedan till lotten. När vi framme matade vi Ellen och tog själva en kopp java i solen som faktiskt fortfarande var framme.

Grannen har så otroligt vackra iris nu och det är flera på odlingsområdet som har jättefina! Kolla bara in den andra bilden! Den är liksom Sverige-varianten på något vis med det blå och gula. När jag får trädgård ska jag ha massor med iris, för de doftar gott, är lättodlade och finns i massor av olika slag. Den här ljust gula är också vacker.

Iris gul

Iris i sverigeskrud

Bönorna vi köpte sådde vi sedan i vår stora låda som vi har på lotten. Kalle har även skruvat på en spalje ovanpå den, så bönan har något att klättra på. Det hoppas vi ska bli jättefint. Vi satte även två stycket på ett annat ställe och band ihop tre stora störar för dem att klättra på och så gjorde vi likadant på ett annat ställe. Så nu har vi rosenbönor på tre olika ställen!

En annan storfavorit för min egen del, att ha i trädgård är daglilja. När vi var i New York och besökte deras botaniska såg vi (tyvärr var de flesta överblommade då, men ändå) säkert 1000 olika sorter på rad. Så maffigt! Denna är nog svenska trädgårdens vanligaste men även den är vacker! Själv hade jag fina laxrosa vid vår sommarstuga som vi hade men jag tror att den vi har på lotten också är gul. Ska bli spännande att se, när vår väl blommar, vad det blir för färg på den.

Gul daglilja

Idag var det ganska så kasst väder så vi gjorde inte så mycket mer än rensade lite, jag vattnade (så om det regnar nu i kväll så får växterna det extra vått och fint), sådde lite och rensade lite sporadiskt här och där. Kalle var lite mer ordentlig och tog bort allt ogräs i lådorna. Det var inte mycket alls nu, så det lönar sig att ligga i för då behöver man inte rensa lång tid per gång sen. Jag gick runt och njöt av den blomsterprakt som börjat så smått. Här kommer ett litet smakprov på vad som bjuds ute vid odlingsområdet just nu. Jag måste faktiskt säga att min mobilkamera är fantastisk. Men de är de kanske nu för tiden? Tycker bilderna blir klara och fina.

Pion i knopp  Lupin  Blålila iris  Jättevallmo  vackert skir

Nu får det räcka med fägring för denna gång. Jag återkommer med fler bilder vid senare tillfälle. Förhoppningsvis behöver jag inte fota från grannarnas lotter då. I vår är det bara prästkrage som blommar just nu och så den vita anemonen och lite annat som jag redan visat, tror jag.

Kan inte låta bli. Kolla pionen! En annan otroligt vacker blomma. Finns i så många olika varianter även den och de flesta dofta ljuvligt!

Vit fylld pion

Sist men inte minst måste jag ju visa vår skörd idag. Vi har så smått börjat ta av våra jumbo-rädisor. Stora och fina och riktigt goda faktiskt.

vår jumborädisa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: