I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Ingen midsommarpanik här inte...

Kategori: Allmänt

...och minimalt med förberedelser detta år! Härligt. Jorå, lite plock blir det allt, trots att vi ska vara till havs hela midsommarafton. Vi åker ju till Riga i morgon eftermiddag och blir borta hela helgen så lite packning och sånna bestyr blir det ju. Det ska bli skönt att få fira lite annorlunda och inte behöva sitta långbord med (förlåt inget ont menat) folk man inte riktigt har valt själv att hänga med egentligen och frysa arslet av sig eller riskera att bli dyngvåt av regn eller för den delen hänga på en ö som är överbelamrad med fulla, jobbiga och skräniga tonåringar som inte har något hyfs över huvud taget! Nu kommer vi äta gott i lugn och ro, ha fin utsikt och full service. Det ända jag kommer att sakna är mina föräldrar men de träffar jag ju snart igen. Det känns dock konstigt att inte fira midsommar tillsammans med dem, det gör det. Dagen efter aftonen har vi hela Riga att utforska och jag beställer härmed strålande sol och lagom ljumma vindar till denna dag! Jag har varit i Riga förut men det var tidigt på våren (feb-mars) och det var iskallt och ruggit men ändå mysigt, så jag har stora förväntningar på Riga i sommarskrud. Vi ska bo på ett 4-stjärnigt hotell som ligger i gamla stan. Det är precis nybyggt och öppnades i april 2010 så det ska väl bli väldigt lyxigt? Jag hoppas det i alla fall. Jag tror inte att vi kommer sakna midsommarstång och svenskheten ett dugg! Sill, nubbe och jordgubbar lär det ju finnas på båten i vilket fall och Ellen är ändå för liten för att fatta det där med dans runt stången osv!

Till alla er som läser; En riktigt glad och härlig midsommar önskar jag er, vart ni än befinner er!

I måndagskväll köpte Kalle (när han var o handlade på Maxi) en fin leksak till Ellen och det var stort intresse vid uppackningen. Tyvärr saknades batterier då men nu har vi fixat det också, så nu blåses bollarna som man ska mata i den, ur med en farlig fart. Ellen är lite rädd för den då den låter så mycket. Men bollarna är roliga!

Ellen med nya leksaken

Nu ska jag snart bege mig till Farsta C för att växla lite pengar, handla lite inför resan och även fixa några plaströr till lotten. (Har dem till att spänna fiberduken över på odlingarna.) Sen ska jag ut till lotten och se över allt inför helgen. Jag hoppas att det inte blir superhett och torrt nu när vi är borta för då riskerar vi att torka ut våra plantor men det ska nog gå bra. Får vattna ordentligt innan vi lämnar ikväll. Igår hade vi en tvättdag och jag plockade lite här hemma. Ellen och jag gick ut och satte oss på gräset en stund och lekte lite och hon är så bedårande söt när hon får syn på nåt i gräset och far i väg som ett litet skott för att få fatt i en tusensköna eller maskros.

Ellen i gröngräset

På kvällen grillade vi med våra trevliga grannar. Det är ett lesbiskt par och snart ( i oktober) ska de få sitt första barn. Det ska bli så spännande och även om det kommer skilja ett år på detta barn och Ellen så kanske de har nöje av varandra framöver. OM vi och de bor kvar här, vill säga. Det vet man ju inte!? Vi åt en färskpotatissallad som jag gjort tidigare på dagen. I vinägrettlag med rädisor, rödlök, gröna bönor och paprika. Den blev väl sådär. Jag är visst inte så förtjust i den varianten av potatissallad. Jag gillar bättre den traditionella, vita, feta och kladdiga varianten. Sen hade vi grillade majskolvar, flintastek och grönsallad i från lotten. Till efterrätt åt vi de första jordgubbarna som vi plockade på lotten i tisdagskväll. De var riktigt mumsiga tillsammans med honungsmelon och vispad grädde!

Första jordgubbarna

Kommentarer


Kommentera inlägget här: