I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Ett överflöd av gubbar

Kategori: Allmänt

Röda, söta med en liten lime-vit topp på vissa. Å dessa läckerheter! Hela vårt jordgubbsland dignar av jordgubbar nu och igår plockade vi Ellens sandlådehink full! Vi åt såklart upp en hel del igår men jag ska göra marmelad i dag, tänkte jag och så har vi någon liter kvar att ha i morgonfilen eller vad man nu önskar. Ellen har fått provsmaka flera gånger nu och verkar inte vara allergisk. Det är ju skönt! Vissa barn reagerar ju på stenfrukt och framför allt jordgubbar, så det gäller att vara försiktig när man introducerar detta.

Jag och Ellen gick till lotten igår efter lunchen. På vägen stannade vi och gungade i en lekpark. Där var det en annan bebis som också gungade. Hon var nog inte mer än 5-6 mån skulle jag gissa och bedårande söt med stora bruna ögon och sju mil ögonfransar. Ellen älskar verkligen att gunga. Hela ungen skiner som en sol. Vi passerar Hökarängsbadet på vägen och det var packat med folk. Usch, vad jag tycker den biten av sommaren är jobbig! Jag älskar att bada men skulle aldrig för mitt liv visa min bleka, feta lekamen på stranden iklädd bikini. Nä, tyvärr, där går min gräns. Så jag får försöka hitta en egen, folktom göl någonstans framöver, annars kommer jag nog inte få bada i år. Det kommer att bli ganska så svårt i den här stan. Här är ju folk precis överallt. Väl framme vid lotten möts jag av min vackra pion som just nu blommar för fullt. Härligt att se. Doftar gott också.

Pioner

Vi kom till lotten vid 15-tiden och Ellen var uppspelt och sprallig. Vi satt på gräsmattan och lekte lite och hon fick krypa runt och käka gräs, pilla med jord och käka myror (by the way så plockade jag ut en såndär långbens-mygga ur munnen på henne i gårkväll. Juurk!) och plocka med småsten. Hon är direkt på sånt som man inte vill att hon ska stoppa i munnen, så klart. Sen åt hon lite, busade lite till med mig som försökte läsa, vilket ju var dömt att misslyckas så klart. Efter det blev hon trött och somnad i vagnen. Då passade jag på att rensa ogräs.

Bus vid lotten

Jag hann rensa en och halv rabattlängd samt plocka halva landet jordgubbar innan hon vaknade och Kalle kom i samma veva. Jag vattnade också men det känns ganska dumt att göra när solen fortfarande brassar. Nåväl, lite hann nog ner i backen. Kalle hjälpte till att plocka bär och sen åkte vi till Maxi för att handla. Jag hade inte ätit något sen lunch och inte Kalle heller så det blev först en tripp till MC Donalds där vi åt big tasty-burgare och Ellen fick gröt med fruktpuré. (Jag som alltid säger att jag bara äter där i verkligt nödfall får nog ta tillbaka detta statement, för nu har jag ätit burgare flera gånger på detta hak.) Sen shoppade vi och var inte hemma förrän 21.30 ungefär. Ellen var superpigg och glad. Hon och pappa lekte med gåvagnen och annat medan jag lagade middag (som vi inte åt men jag var tvungen att steka upp kotletterna jag tinat), diskade, plockade med disk, rensade massor av jordgubbar och lite annat. Klockan hann bli 23.00 innan jag fick sätta mig i soffan och njuta av mina jordgubbar. Tillsammans med fil. Mums! Dusch, liten stund tv-tittande och sen låg jag och snackade med Ellen i vår säng en bra stund men inte var hon trött inte utan ville bara krypa omkring, busa under täcket och hoppa, klappa händerna och allt hon numera sysslar med. Söta unge! Här är ett sött kort av henne när hon gosar med Ludde. Det var i går morse.

Ellen o Ludde

Kalle gav henne ännu en flaska välling efter det och sen somnande hon äntligen! Själv kom jag inte i säng förrän 00.50 tror jag. Ellen somnade nog ca 00.10. Det är så varmt här i lägenheten så jag kan förstå att det är svårt att sova. Hon sov oroligt i natt, drömde nåt så jag var uppe vid 04-tiden och försökte få henne att vakna ur drömmen och somna om. Till slut så lyckades hon somna om. Då kunde jag inte somna om. Låg väl vaken till 05.30 kanske. Sen sov jag till 9.10 idag! Det är inte alls kul att vända så här på dygnet. Tycker bäst om när Ellen somnar 22.00 och vi lägger oss ca 23.00. Mer lagom och känns bättre att gå upp runt 08.00. Jaja, man kan inte få allt. Jag är lycklgt lottad som inte behöver gå upp om nätterna och mata osv. Många har ju det framför sig i över ett år med sina småttingar.

I morse när jag kom ut i vardagsrummet såg jag att mitt hibiskusträds ena knopp äntligen har slagit ut. De blommar inte många dagar men aj så vackra de är när de slår ut. Ja, knopparna är också fina. Sånt gör en glad!

Hibiskus

Idag blir det ev. en runda till Kungens kurva för lite sko-shopping men jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Det är lite sämre väder idag än igår men lika varmt. En stund ute blir det i vilket fall.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: