I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Vatten, vatten

Kategori: Odlingslotten

...massor med vatten! Det går åt mängder och ändå torkar det på lotten nu. Inte så konstigt. Solen står och dallrar över den hela dagarna. Inte något träd som skuggar bara växterna i sig. Jag tycker ändå att det växer på bra! Solrosen är högre än jag och rödbetorna är redan stora nog att ta upp. Hur det går för potatisen vet jag inte ännu, den har inte blommat, så vi får väl se. Bönorna håller just på att gå i blom och det borde bli bra skörd, de är så snälla växter att odla. Där emot har inte en ända skärböna (vit) kommit upp. Antagligen så har något djur ätit bönan. Trist! Och tomt!

Jag var där ute och vattnade vid 21-22 och sen tog jag lite foton med min mobilkamera. Det blev lite mörka och suddiga men jag ville ändå visa lite fägring. Här är solrosen och den har sällskap av ringblomma kring sina fötter, vitlök, isbergssallad och bakom står grönkålen och skärbönorna.

Solros och vitlök

Till höger i bild har vi jordärtskockan. Den har blivit över metern hög nu. Tänk, för ca 1½ månad sen var den 10 cm hög och jag visste inte vad det var för planta. Tänkte ta bort den kanske, till och med. Brevid växer det pionvallmo. Den var svår att ta på friland direkt på frö men jag har inte plats hemma att förkultivera. Jordgubbslandet i bakrunden har gett en finfin skörd. Massor med bär på den lilla plätten och goda också!

Jordärtskocka

Här ser ni min krasse vid det flätade staketet, den fina gurkörten (borde plocka blommorna och frysa in i isbitar, det är så vackert.) Sen är det grönkålen och skärbönorna närmast i bild.

Översikt

I låda ett växte först rädisor men de är tagna. Där har jag nu satt nya. Sen är det rödbeta, lök och mangold.

Låda 1

I låda två ser ni (fr. vänster) Springonion, morot, palsternacka och purjolök. Min lök är lite klen över lag och det beror antagligen på att jag inte förkultiverat och att jag har lite lite kalk i jorden. Men den tar sig nog, så småningom.

Låda 2

Sen har vi potatisen och på trallen står chokladblomman och i bakrunden är någon flox tror jag och så mina röda vinbär som nog är plockfärdiga vilken dag som helst. De var goda idag, tyckte jag men vissa är lite för bleka.

Potatisen

Innan jag lämnade lotten för denna gång kunde jag inte låta bli att plocka lite blomster att ta med hem. Jag var faktiskt inne hos grannarna och snodde några kvistar blåklint, borstnejlikalökblomma och någon vit sak jag inte sett innnan men som såg exotisk/afrikansk ut.

GLAD SOMMAR!


Sommarbukett

Kommentarer


Kommentera inlägget här: