I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

En tripp till Uppsala

Kategori: Allmänt

I förrgår var jag ensam ut till lotten där jag vattnade och rensade ogräs i ca 2 timmar, på kvällen. Jag skördade de första skärbönorna också och upptäckte att någon faktiskt varit där och tagit före mig. Det kändes ju inte så roligt även om vi har så det räcker ändå. Det var rätt skönt att få vara lite för sig själv och bara "mala på" med ogräsrensandet. Hann en hel sida samt lite runt buskar och blommor. Jäklar vad med tistlar vi har in mot grannen. De är inte sköna att dra upp men nu är de väck ett par veckor igen!  På kvällen hade jag lite ont i händerna och jag hade min nyförvärvade skena på mig under natten. Jag vaknade inte en gång av att handen sov! Skönt, även om skenan i sig inte är speciellt skön. På måndag ska jag få en till vänsterhanden också. Hon hann inte tillverka båda vid samma besök, så jag har fått återbesök. Jag tror faktiskt att de och min övning som jag ska göra 5 gr om dagen kommer att hjälpa mig. Jag hoppas det i alla fall för vem vill operera sig?!

Vi drog till Uppsala igår och hälsade på hos P-H & Helena. Som vanligt hade vi jättekul och deras lille Alfons (som bara är 2 vecka äldre än Ellen) hade växt som bara den. Vi har ju inte träffats sen i slutet på april och det händer ju mycket med de små på den tiden! Margit hade också blivit större. Längre framförallt, tycker jag och lite blyg också. Kaspar, den äldsta, var inte hemma. Här står Alfons, helt på egen hand. Ta daa, säger han då.

Busfröet Alfons

Vi hängde i deras kök, spelade musik och sjöng lite på de sånger vi ska uppträda med på den stora festen som vi snart ska till allihop och så åt vi jättegod mat och fikade samt lekte med barnen. Ellen är ju lite försiktig med andra barn och är lite tillbakalutad och studerar de andra först innan hon vågar ta för sig. Alfons som har två äldre syskon är mer framåt och tar för sig. Dessutom är han intresserad av allt i ansiktet så han råkade riva Ellen under ena ögon. Hon blev alldeles bestört såklart och jätteledsen men det gick över och hon lekte snart med leksakerna på golvet som inget hade hänt.
 
Ellen i köket hos P-H & Helena

Helena lagade en snabb och jättegod lasagne med bacon, svampsoppa (ni vet den på burk), keso, ost, chilisås och lite annat. Himla kul recept och jag var lite skeptisk först men den var supergod. Just att den går fort också är ju himla positivt när man inte vill slava i köket i timmar.

Leker med trädingeldangel

Ellen som fortfarande är kass i magen fick banan i massor för det sa Helena var bra och stoppande. Hon fick mumsa själv och hon gillar verkligen att plocka och ta själv. Snart vart hela ungen kladdig men Alfons var värst vid middagen. Haha, hela han var full av couscous-gegga. Jag tror att Ellen trivdes bra där bland alla leksaker och prylar. Det fanns något att pilla med överallt och så fick hon massor med uppmärksamhet, det gillar hon ju. Ett syskon hade nog inte varit så dumt trots allt men vi får väl se. Just nu känns det jättebra med bara Ellen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: