I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Magbesvär, aj, aj

Kategori: Ellen

Jag tycker så synd om min tappra lilla tjej. De senaste dryga två veckorna nu, lite till och från, har hon haft problem med magen och varit väldigt lös också men inte alla dagar. Hon får som attacker av magvärk (ungefär som när hon var liten och hade kolik) då hon verkligen illvrålar och gråter jättemycket i kanske 10 min och sen blir det lugnt för att komma tillbaka igen, om vi har otur. Det är helt hemskt och man vet inte vad man ska ta sig till förutom att trösta och hoppas på att det går över fort. Detta händer dock inte varje dag och när det väl händer är det oftast på kvällen. Eller när hon gjort i blöjan kan hon också bli vansinnigt ledsen eftersom hon blivit så röd och öm efter allt bajsande, torkande och rengörande. Salvan hjälper föga, fast det är den bästa, enligt BVC. Vi har minskat på fiberintaget och minskat på fullkornsprodukterna. Vi har även köpt den gamla vanliga vällingen. Semper havre. Just nu har vi kört Nestles fullkornsvälling och den ser grövre ut och det började nog ungefär i samma veva som vi började köra med den. Å andra sidan har hon den senaste tiden ätit ganska mycket jordgubb (frukt och bär över huvud taget) som det ju är massor av fibrer i och hon har fått smaka på både ditt och datt så det är svårt att skylla på något specifikt. Kalle tror att det är en släng av magsjuka och det kan det ju också vara. Sommar, varmt, bakterierna frodas i allt och hon smakar, suttar och äter på det mesta.

Jag ger det ett par dagar till sen får jag väl ringa BVC och sjukvårdsupplysningen osv. och fråga vad jag ska hitta på härnäst om det inte går över. Hon är så öm i baken att hon undviker att sitta, stackarn. Idag har hon fått vara utan blöja men så fort hon kissar eller bajsar så blir hon ju våt och smutsig och man måste ju göra rent. Vi sköljer med ljummet vatten och badar hellre än kör våtservetter. Tror det blir lindrigare!?

röda muggen är mums

Annars, när inte magen bråkar med henne är hon glad och hon har aptit och äter som en häst. Hon busar, är inte still många vakna sekunder utan allt ska utforskas nu och hon far fram som en virvelvind. Roligt att bara studera henne. Hennes nya favoritsyssla är att stå. Stå vid vardagsrumsbordet, eller vid mitt nattygsbord, eller i köket vid luckorna osv. Hon ska vara med hela tiden. Idag när vi kom ut till lotten och hon blev satt i vagnen så blev det ett fasligt liv. Hon skulle vara med i ogräsrenset och kröp till och med i odlingslådan med rödbetor och lök. Haha! Men ganska fort blev hon trött och somnade så småningom. Hon sover lite mer än vanligt sen mamma och pappa åkt hem. Dels var hon nog trött efter att de varit här. Det händer massor hela tiden och hon har inte tid och ro att sova då, så hon behövde nog sova i kapp lite. Sen är det nog även värmen och till sist magontet som gör att hon sussar lite extra. Jag oroar mig inte över detta. Tror att det där sköter sig rätt bra självt. Hon har säkert mer tråkigt nu också, när det bara är hon och jag om dagarna. Men i torsdags var vi in till stan och träffade lilla Julia och hennes mamma Jenni. Hon börjar bli stor nu, den lilla tjejen och så bedårande söt! 6 månader har hon hunnit fylla. Tänk vad tiden går! Fort, fort, alldeles för fort.

Nu har i alla fall Kalle semester i två veckor och vi har planerat lite allt möjligt kul som vi ska ta oss för. Jag hoppas verkligen att Ellen blir frisk i magen nu så att inte semestern blir förstörd av att hon är ledsen och sjuk!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: