I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Mat och annat gott

Kategori: Allmänt

Helgen har varit kanon. Mina föräldrar är så hjälpsamma och avslappnade, det är så skönt när de är här, det blir så mycket enklare och roligare med Ellen och allt man tar sig för när är lite flera. På fredagen åkte vi till Hötorget, mötte upp Kalle och åt sushi- och kinabuffélunch. Det var gott men så helvetes varmt inne på restaurangen och uteserveringen var i gassande sol, så det var inte att tänka på med Ellen och mamma. Vi kunde dock ta kaffet ute och titta på gråtruten som seglade över serveringen och snappade åt sig en killes halva tallrik när han smet in för att hämta något. Kalle hade sett den förut. Usch så äckligt att äta från den tallriken sen och vilka fräcka fåglar!

Efter lunchen traskade vi omkring planlöst och letade efter en matbutik. Jag behövde köpa barnmat för det hade jag glömt packa. (Gröt o välling men ingen mat.) Jag kikade in på H&M´s rea lite snabbt och köpte en Sverige-solhatt för 10 kr, 2 blöjtrosor för 20 och ett par badbyxor, även det till Ellen (59.50 kr). Billigt och bra. Mamma kikade lite på Axelssons och så var jag och far på Classe O och kikade på ny GPS. Sen fikade vi kaffe och matade Ellen igen och strosade sedan lite i Kungsträdgården, där det var lite marknad och Streetfestival. Var väl ingen höjdare men lite småkul kanske då. Kalle kunde sluta lite tidigare och vi var hemma redan runt 18. Gjorde taccos och mumsade i oss det och sangria i värmen. Mums! Sangrian hade vi köpt på tetra på båten till Riga, så vi var lite osäkra på smaken men den var jättegod. Synd att vi bara köpte en! Typiskt.

Igår åkte vi till Kalles pappa och sambo i Uppsala och hälsade på. Vi blev bjudna på en jättemiddag! Förrätt, varmrätt, efterrätt, kaffe med fin chokladtryffel & konjak samt lite mer kaffe och en liten kaka senare på kvällen efter den traditionella promenaden. Allt inmundigades vid fint dukat bord i deras jättehärliga lummiga trädgård på innegården. Vi åt grillad entrecôte med goda såser och fransk potatissallad till huvudrätt, till förrät åt vi brunchetta med chevré och efterrätt var inlagd ingefära med punch och vaniljglass, jordgubbe samt grädde.

Brunchetta med getost

Ellen var en ängel mest hela tiden. Hon busade lite för vilt med Tyson (hunden) så han morrade till och då blev hon jätterädd och började gråta men det var ju bra att hon fick lära sig att om man klättrar på hundar så kan de blir arga! Hon smaskade i sig tallbarr och jord så fort hon kom ner på backen så det var ett fasligt pass från både vårat, mormors, morfars, farmors och farfars håll och ändå lyckades hon få i sig lite mumsigheter. Hon såg ut precis som en liten hitler-rina med jorden under näsan som en liten mustasch. (Det har hon ju kallats förut pga sin dåvarande snedlugg.) Kolla in bilden. Hälsning och allt! Usch sicket barn vi producerat. Haha.

Hitlerrina

Innan det blev för varmt så hade Ellen på sig sin fina deminklänning hon fått av farmor o farfar.

Deminklänningen

Den åkte senare av och det blev endast blöja för Ellens del. Gud så skönt, för den ungen är så himla varm! Som ett element på högsta värme. Men hon är pigg och glad, verkar inte nämnvärt berörd av värmen mer än på kvällarna en stund, kanske.

Mums, mums, mums. Tror jag har gått upp 2-3 kg den här helgen, så mycket smaskigt som vi ätit! Idag åt vi en god fläskytterfilégryta med bacon, gräddsås och nypotatis till det. Mamma lagade och hennes mat går inte av för hackor! Sen har det varit gott vin på kvällarna, grabbarna har druckit öl och alla (utom jag) har groggat. Massor med jordgubbar har vi smaskat i oss också för lotten har ju svämmat över av dessa läckerheter. Nu har det nog lugnat sig betydligt dock. Värmen gör att de inte hinner med att mogna. Det blir bara små torra kart. Måste nog vattna i kväll igen.

Idag har vi hängt på stranden och slappat men vi promenerade åtminstone dit (tog inte bilen som förra gången) så lite nyttiga har vi varit. Ellen fick prova sin fina badstol för första gången idag. Hon var inte jätteroad men inte heller ogillade hon att bada på detta sätt. Den blir nog kanon att ha med till Turkiet sen! Så kan ju alla bada ihop.

Ellen i badstolen

Jaha, då har päronen åkt hemåt. De är nog inte hemma förrän vid tolvsnåret i kväll. Själv är jag alldeles mosig av värmen. Flodhästar är ju lite dåliga på att klara hetta om de inte har tillgång till pöl och det har inte jag här. Det var gott värre att hoppa i plurret idag, kan ni tro! Jag tror jag blir vid stranden framöver om det ska fortsätta på det här viset. Vi har haft över 30 idag skulle jag tro. Tur att vinden fläktar lite. Det är ju härligt men man mår inte riktigt bra av så här varmt väder. Jo, om man får ligga vid stranden är det supernice men inte när man är inne i lägenheten. Kalle och jag har t o m hunnit möblera om lite här i eftermiddag. Nu har vi äntligen lite rymligare hall. Så skönt! Hoppas det funkar som vi har det nu. Känns mycket bättre.

Nej nu är det fotbollsfinal och Kalle sitter klistrad. Jag tänkte nog göra honom sällskap den sista perioden men nu ska jag åka till lotten och sen ska jag hoppa i duschen, så vi får se hur mycket fotboll jag hinner med. (Så lite som möjligt tycker jag låter bra!)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: