I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Svettigt jobb

Kategori: Allmänt

Söndagen spenderades mestadels på lotten där vi svettades floder och rensade ogräs i ca 30 graders värme men även skördade massor av de första primörerna. Det är så härligt nu när man börjar få lite lön för mödan, liksom. Igår plockade jag massor av jordgubbar, mangold, rädisor och sallad samt gallrade lite bland purjon, piplöken och morötterna. Det som finns kvar får nu bra med plats att växa sig större på. Snart är det dags att plocka vinbär.


 Alla mina grönsaker

Hela lotten myllrar av (självklart allt som ska vara där men även) ogräs nu men vi har hyffsad kontroll, trots allt. Det är ett gissel men är som det är med det. Vi gör så mycket vi orkar och hinner men det blir inte alls lika mycket tid där ute nu. Det är för varmt även om det fläktar, Ellen tycker inte det är lika kul längre heller, hon är ju mera rörlig och lekfull nu och så finns det ju så mycket annat kul man vill göra när det är fint väder. Kalle var som en rosaröd hummer på ryggen igår när vi kom hem. Haha, stackarn. Det sved nog gott.

Igår tvättade vi. Vi körde alla Ellens mjukdjur och tygleksaker i tvättmaskinen. Pappa och Ellen tittade på när Ludde åkte runt runt i maskinen. Stackars Ludde men nu är han ren och fin igen!

Ludde åker tvättmaskin

Jag lyckades även kränga bilbarnstolen (babyskyddet) igår. Annonsen på Blocket hann nog bara ligga inne 2 timmar tror jag. Skönt att bli av med det. Jag stod och sköljde alla grönsaker och noppade jordgubbar i över en timme igår. Puh! Till middag blev det mangold paj med vitlök, piplök, morötter och äggstanning. Blev riktigt god faktiskt. Vår egen sallad med egna rädisor och morötter, såklart men köpt gurka och tomat till det. Gjorde även en citron och lime-dressing som blev god.

Idag på förmiddagen har Josefina och Deon varit här på en kopp kaffe och lite lek. Roligt att se dem igen. Var ju ett par veckor sen nu om man bortser från träffen på vägen från tuben härom sistens. Ikväll kommer Kotten på besök. Han ska jobba i Stockholm ett par dagar och bo hos oss under tiden. Det ska bli trevligt att träffa honom och höra allt om New York.

Imorgon ska jag besiktiga bilen! Det är första gången för bilen. Den börjar bli gammal nu. Jag tror nog det ska gå bra i alla fall. Sen ska jag till parken med Josefina och Deon. Sen på onsdag kommer mamma och pappa. Det ser jag också fram emot jättemycket.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: