I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Sol & bad

Kategori: Allmänt

...som sig bör på sommaren! Det är otroligt men idag har jag faktiskt ägnat mig åt det som (det verkar som) de allra flesta faktiskt inte bara pratar om på sommaren utan också gör!, nämligen badar och solar. Okej, vi satt mest i skuggan för Ellen och min kära mor ska inte vara i solen men vi doppade oss faktiskt! 23 grader var det i vattnet enligt skylten. Det tror jag var lite sockrat men men. Det gick i alla fall. Jag doppade till och med huvudet! Ellen satt på filten i skuggan med morfar och väntade. Hon fick också känna på vattnet men hon var inte så intresserad. Doppade fötterna lite bara sen ville hon upp igen.

Ellen på Hökarängsbadet

Mina föräldrar är här nu. Sitter i soffan och tittar på tv. Man orkar inte göra så många knop i värmen. Om man inte heter Kalle då förstås. Han stack nämligen precis ut för att köra ett joggingpass, den token. Det blir väl 1,5 mil eller så. Puh, fattar inte att han orkar i vanliga fall och idag måtte det vara olidligt!? Duktig är min man!

Jag besiktigade bilen igår. Första gången för våran Bettan. Nu börjar hon bli gammal. Den gick såklart igenom med bravur men faktiskt så var ett parkeringsljus trasigt, vilket mannen som skötte besiktningen påpekade. Jag lovade givetvis att ordna ett nytt lys genast. (Har inte gjort det ännu.) När mina föräldrar kom igår gick vi till Farsta C och handlade solskyddsfaktor 50 till min kära mor så att hon kan (trots sina ilskna utslag) vara lite grann i gassande sol och efter det så köpte vi varsin mjukglass. När vi kom hem satte vi oss i svala skuggan på baksidan av huset och pratade en stund, drack lite kaffe och busade med Ellen. Senare på kvällen när Kalle kommit hem åkte jag och mamma och handlade på Maxi. När vi kom hem igen var klockan redan 21.00 och vi gjorde en kyckling- och pastasallad till middag. Ellen var jättegrinig hela kvällen. Vi förstod inte vad det kunde vara men det verkar som att värmen påverkade henne rejält så hon får numera gå naken eller näst intill, så ofta det går. Hon verkar digga det, helt klart. Så länge man är i skuggan och så länge hon inte blir kall (yeah, right... ingen risk) så är ju det ingen fara med det. Jag lyckas även med att få i henne mer dricka nu. Vilket är en jäkla tur och himla skönt.

Nu har vi svullat i oss taccos efter en ganska svältfödd dag. Vi hade med oss iste till stranden. Gott! Kan jag varmt rekommendera. Snart ska vi fika jordgubbs- och nektarinsallad med vaniljglass och slappa lite till. Åh, dessa semesterdagar är härliga. Allt blir så mycket lugnare, trevligare och mindre stressigt när man är flera. När familjen är större, så att säga. Tack för all avlastning mamma och pappa! Och tack Kalle för att du är så snäll och tar disk, städ osv. fast klockan är sen. (Han stod i måndagsnatt och plockade, fast han skulle upp tidigt.) Det är mycket uppskattat att slippa allt sånt ibland.

I morgon gör vi nog stan ett tag. Ska fixa min gamla telefon (låsa upp den) så att mamma kan få ärva den och sen vill vi nog kika lite i affärerna. Jag har även hunnit med att beställa en bikini till Turkiet-resan. Lika bra att passa på nu för i september finns det väl inga att köpa!? Nu har Ellen vaknat och jag är så svettig att jag inte orkar sitta vid datorn mera.
Ciao!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: