I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Lata dagar

Kategori: Allmänt

Det blir mest liggandes på en filt i skuggan, soffan framför tv:n, datorn eller sängen med en bok samt fläkten på, dessa dagar. Det vill säga när Ellen sover. När Ellen är vaken försöker jag orka med att leka, passa på, mata osv. Till och med Ellen är påverkad av värmen och är grinig, lättgråten och tröttare än vanligt. Ungefär som jag, med andra ord. Puh och pust. 30 grader är för varmt om man inte har ett hav precis utanför dörren och det har ju inte vi. Men solen i sig klagar jag verkligen inte på! Det är en fantastiskt tid. Sommaren är underbar men det ska bli skönt när Kalle får semester så man kan göra lite mer, som att åka och bada. Det vill jag inte göra ensam med Ellen. Det blir för mycket pass och för lite njutning, känner jag. Igår låg jag en dryg timme på baksidan och försökte läsa lite. Ellen åt mossa, tallbarr och jagade en myra med sitt pincett-grepp. Gud så sött det är med de där små fingrarna som hittar minsta lilla sandkorn.

Ellen på baksidan

Igårkväll sent, åkte vi till lotten för att vattna. Vi upptäckte att både rödbetorna och röda vinbären var klara. Det blev alltså plockning av bär i ca 40 min. Något som Ellen inte uppskattade. Sitta och glo i en vagn var inte vad hon hade tänkt sig uppenbarligen men det var bara att gilla läget och stå ut. Jag vattnade lite först och sen hjälpte jag Kalle plocka vinbär. Jag drog upp ca 15 rödbetor och gallrade mina palsternackor, lök och purjolök också. När vi kom hem stod vi sen i över en timme och repade bär. Det blev sent med andra ord men idag har jag kokt sylt och även fryst in bär för senare bruk. Ca 5 liter tror jag det blev. Jossan som var på väg till affären var så gullig och köpte syltsocker åt mig. Det tackar jag för. Då slapp jag släpa med mig Ellen till affären.

suddiga bär

Jag gjorde sylten med färsk ingefära och kanel i. Den blev god i smaken. Vi får väl se hur konsistensen blev sen när den svalnat. Nej. Middagsdags, vad ska jag hitta på idag?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: