I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Varför finns inte hälsosamt mullig med i bilden?

Kategori: Allmänt

Såg just en annons på blogg.se där samma tjej var porträtterad två gånger. En gång som normalbyggd, normalsmal och så samma foto retucherat där hon ser väldigt smal ut och så stod det: Vi blir lurade mycket oftare än vi tror. Visste du? Ungefär så där.... så sjukt! De som inte vet om att allt inom media är konstlat och förändrat kan inte veta mycket men det var ändå bra att den annonsen fanns för jag känner att vi inte kan bli påminda nog om vad vi blir påprackade varje dag! Vad vi blir matade, med en det ena, en det andra utan att vi reflekterar över det, det minsta!

Jag gör det inte i alla fall. Jag sväljer det mesta med hull och hår men har tack och lov inte intresse nog att bry mig om "hur man ska se ut och vad man ska gå klädd i just nu". Men.... Vad är det vi lär våra barn att ha för ideal?! Vad säger vi till dem (vare sig vi vill eller inte) när vi lägger upp dessa bilder, läser dessa magasin och kataloger?! Igår såg jag även en snutt på Victorias secrets årliga underklädersshow. Herregud så smala!! Beniga och knotiga, gropar på insidan av låren (som dessutom var ungefär 2 meter långa i de där klackarna), höfter som stack ut från kroppen så det såg ut som nedre delen av en giraff! Jag blir fan förbannad! För några år sedan pratades det åtminstone lite om vad modellerna utsatte sig för, för att få gå på catwalken men nu är det tyst igen och samma sak händer uppenbarligen fortfarande. De äter ingenting, röker och dricker sprit för att ta bort hungerkänslorna, använder droger för att orka med och utvecklar anorexia och/eller bullemi osv. Jag tycker inte det är något ideal! Jag tycker det är sjukt! Ska vi verkligen behöva ha det så? Ska DE verkligen behöva utstå detta? Jag skulle mycket hellre köpa kläder av någon som tänkt på alla sorters människor och inte bara de extremt smala (för de är ju på sin höjd de som kan köpa kläderna) som förövrigt skulle vara ännu färre om de slutade misshandla sig själva med sina knasiga dieter och sjukliga beteenden.

Och nej, jag är inte så blåögd och dum att jag inte är medveten om den överviktsepedemi som drar fram över världen! (Jag tror för övrigt att det beror på mer än stillasittandet! Jag tror det är en psykologisk stress som visar sig som fetma hos människor.) Jag är fullt medveten om att jag tillhör den kategori som behöver tappa många kilon för att räknas som normalviktig men jag vägrar ändå tro att vi vill hamna i den andra ytterligheten! När ska det bli inne och på modet att vara hälsosamt mullig?! När ska rundra höfter och lite fett på låren bli accepterat av ALLA som något normalt och till och med vackert? För det är det ju! Friska, rörliga, starka människor med god aptit på både mat och livet. Som rör på sig dagligen för att de älskar den friska luften och naturen och inte gör det för att komma i bikinin eller för att pojkvännen gör slut om de "blir fetare"! Som använder sin kropp till det den är byggd för, nämligen arbete av OLIKA slag.

Jag vet mycket väl att vi alla ser olika ut och jag accepterar er alla precis som ni är. Jag vet att det finns personer som kämpar och mår dåligt för att ni är så smala att ni fryser ständigt, tappar håret och inte orkar bära ica-kassen men som inte går upp ett gram fast ni faktiskt försöker att äta en balanserad kost och motionera regelbundet! De finns likaså en himla massa människor som bara inte kan motstå den mat som inte passar deras kroppstyp och som ständigt går hungriga för att de försöker följa en hälsosam diet. De som inte hinner eller orkar röra på sig så pass mycket som de borde göra för att tappa de extra kilon som de får bära på, kanske resten av sina liv.

Mycket här i livet är ohälsosamt och vi lever i en verklighet som ser ut på ett helt annat sätt än vad vi önskar oss. För att vi skulle kunna leva "det perfekta livet" så skulle vi behöva ändra på allt för mycket för att vi någonsin kommer att göra det. Så går vi där och har dåligt samvete och grämer oss över att vi inte gjort det vi borde, måste, skulle eller planerade. Och vi mår dåligt! Så dåligt att vi äter fel mat, vi slutar röra på oss och sätter oss framför tv:n eller datorn i stället och tittar på bantningsprogram och skönhetsoperationer eller läser hälsoartiklar, om dieter eller om snabba bantningskurer som lovar för mycket. Vi hackar på varandra och vi hatar oss själva. Vi stressar över vår osundhet, vår ekonomi och över vår tidsbrist. Varför gör vi så här!?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: