I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

När vi ändå är inne på temat mat

Kategori: Allmänt

Jag är verkligen inte någon ekologisk fanatiker och jag anser mig inte ha råd att shoppa närproducerade grönsaker flera gånger i veckan. Däremot anser jag att det blir mycket godare och billigare att laga sin egen mat istället för att köpa halvfabrikat och snabbmat och jag tycker man ska försöka tänka på både människan och djurets hälsa när man väljer sina matvaror. Jag känner en ständig kamp inombords när jag är och handlar. Å ena sidan vill jag bara göra gott här i världen och följa mitt samvete, å andra sidan gör det mig arg att det ska vara så vansinnigt dyrt att "följa den rätta vägen" att jag ibland i ren trots köper eldorados äckliga pulvermos och irlänsk köttfärs.

Här kommer några goda råd som jag tycker är hyfsat lätta att följa. Det behöver inte kosta så mycket mer och det gör att du får godare mat, godare samvete och känner dig en gnutta klokare!

* Laga mat efter årstiden och köp gärna närproducerat om det inte är så mycket dyrare. (Med andra ord, köp svenska grönsaker och rotfrukter efter säsong och gärna ekologiskt när du har råd.)

* Drick endast kranvatten! Köp aldrig, beställ aldrig, drick helt enkelt aldrig buteljerat vatten. Det finns INGEN anledning till varför man ska dricka "vatten på flaska" i vårt land. Om du vill ha bubblor i vattnet så tycker jag att du ska investera i en sodastreamer.

* Laga mycket mat åt gången och använd upp resterna (gör matlådor, frys in) eller laga bara exakt så mycket som går åt. Vi slänger ofantliga mängder mat varje dag i vårt land. Helt i onödan -för det mesta handlar om överkonsumsion och lättja, enligt mig. Denna punkt kämpar jag själv med varje dag.

* Satsa på kvalitet och försök att lagra bra basvaror när det är extrapris men skapa inga matberg!

* Laga så mycket mat du kan ifrån grunden. Låt matlagningen ta lite tid och du får i dig alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver. Du stressar inte och har förhoppningsvis trevligt under tiden du lagar maten. Du kommer må mycket bättre. Av ack så många fler anledningar!

* Välj närproducerat, ekologiskt kött när du anser dig ha råd. Jag vet att det är både mycket dyrare och ibland även lite svårt att få tag på. Men när du kan och anser dig ha råd så gör du en god gärning. Hellre en gång än ingen gång!

*Sluta dricka läsk, saft och annat dravvel. Det innehåller bara en massa onödigt socker, en jävla massa tillsatser, färgämnen och annat som är skadligt för din kropp. Dessutom kostar det massor av pengar. Lägg de pengarna på lite fräscha grönsaker i stället eller ett gott vin om du föredrar det. (Där har jag inga åsikter mer än att det gärna får vara ekologiskt om man känner för det.)

* Ät gärna vegetariskt och mer fisk. Men tänk på vilken sorts fisk och skaldjur du äter!

* Ät mer vilt och mindre nöt/fläsk. På så vis skapar vi en större balans och minskar förhoppningsvis på vår industriella verksamhet när det gäller framställning av kött och vår djurhållning blir förhoppningsvis bättre.

* Om ni vill börja göra nåt litet, starta med att kolla aktivt på innerhållsförteckningen. Undvik varor med för många E-nummer, tillsatser, sockerarter och salttillsatser. Din kropp kommer att tacka dig. Så även naturen!

Nu vet jag att ni tänker; Va fan ekologiskt och närodlat -det är ju svindyrt! Jag har inte råd! Men tänk då så här i stället; De dagar som ex. den ekologiska bananen är på extrapris eller faktiskt inte kostar mer än 1.20 kr mer per kilo än den icke-ekologiska, så köper jag det ekologiska allternativet. Om det blir dyrare kanske jag kan tänka mig att bara köpa 4 bananer istället för mina vanliga 5!? Eller så kanske jag väljer att köpa svenska äpplen istället och helt struntar i bananerna som ändå är så förjordat besprutade?! Nu när det är vinter så smakar varken jordgubben, tomaten, gurkan eller melonen speciellt gott och dyr som tusan är den också. Köp vitkål och gör en god pizzasallad istället och våra svenska päron och äpplen är förgjordat goda, för det mesta. Kolla upp allternativa maträtter helt enkelt! Avstå från sånt som känns lätt och rätt. Du måste inte göra så stor sak av det hela. Kör ditt eget sätt. Köp eko-mjölk, plocka din svamp och dina bär själv, sylta och frysa är faktiskt urenkelt bara man har plats och tid. Baka ditt eget bröd -du blir dubbelt så mätt på hälften så mycket. Ja, listan kan göras oändligt lång. Min önskan är i alla fall att denna text och mina boktips ska göra dig till en medveten konsument!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: