I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Köttgryta och husdrömmar

Kategori: Allmänt

Idag har jag och lilla familjen varit på två stycken visningar av radhus. Det ena låg i Farsta och det andra i Enskede gård. Båda hade fina uteplatser och speciellt det i Farsta hade mysig tomt men det var dock väldigt slitet inomhus där, samt att det var radon i huset (helt ok värden, men ändå...) och låg i en nedförsbacke så nedre plan hade de fått dräneras om och det kommer säkert vara ett återkommande problem. Det som låg i Enskede gård var byggt -88 så där var det lite fräschare standard och dessutom nytapetserat och fräscha golv överallt. Jättebra planlösning men lite mindre tomt samt mer insyn. Det var dessutom inom förening och allt ingick i en avgift istället för att man själv ska stå för värme och driftkostnader osv. Även om vi inte ska flytta på momangen på något vis så är det roligt att gå och titta, få sig en bild över vad det kostar och vart alla radhus finns. Så vi kommer nog fortsätta kolla tills vi hittar något alldeles perfekt! Vi vill bo naturnära men ändå hyfsat nära kommunikationer (helst tunnelbana) och sen vill vi ha en ordentlig tomt med odlingsmöjligheter och gräsmatta och inte bara en terass eller plattlagd uteplats. Det ska vara lagom inpå grannar, inte för mörkt och lågt i tak och helst inte källarplan utan enplans eller 2 våningar istället. Så kraven är ganska många men inte alls omöjliga.

I fredags åkte vi till Gubbängen och hyrde 3 filmer och köpte dessutom med oss lite thaikäk på ett hak. Det var helt okej mat faktiskt även om det inte alls var så kryddigt som vi hade räknat med. Båda tog fried rice, jag med kyckling och Kalle unnande sig scampi, fast det inte är snällt mot naturen. Vi hyrde blue ray-filmer så därför passade vi på att se Ice age 3. Den var faktiskt skitrolig! Dessutom hyrde vi Inglourious basterds som vi såg i gårkväll och Flickan som lekte med elden som jag ska se själv i veckan, för den är inte Kalle intresserad av att se. Jag älskade verkligen Kill Bill-filmerna därför trodde jag att jag skulle gilla Inglourious Barsterds men jag tyckte nog inte att Tarantino höll måttet. Trots Brad Pitt var den mest långsam och ganska plain. Visst var våldet lika läskigt och rått som brukligt är när Tarantino gör film men resten var trist, rent ut sagt. Nåväl, 2½-3 av 5 då.

Igår var vi i Farsta C där jag kollade på glasögon. Det blev Specsavers 2 för 1 till slut. Ganska alldagliga bågar faktiskt men det passade jag bäst i kom vi fram till efter jättemånga glasögonprovningar. Jag gjorde en synundersökning också så klart och min syn har försämrats en hel del, faktiskt. Läskigt! Jag kommer väl vara blind om 20 år om det ska fortsätta så här.

ett av mina 2 par nya glasögon                  andra paret
Ikväll blir det köttgryta. Nötköttbitar med morot, lök och massor av olika kryddor. Ingen aning om hur den kommer att smaka men det blir nog bra. Ris till den. Ellen har varit jättegrinig sen vi kom hem men just nu sover hon i pappas famn efter att hon ätit. Jag tror nog att hon sov lite mindre än vi trodde medan vi var iväg halva dagen. Hon kan ju ha varit vaken fast vi inte sett det då vi åkte bilen t.ex. Vi får väl se om humöret förbättras efter sovstunden.

Kommentarer

  • Michalw säger:

    Inglorious Basterds måste jag införskaffa eftersom jag samlar på Tarantino-filmer. Bara väntar på att den ska gå ner i pris lite :)

    Originalfilmen är bra förresten, bara ett tips, om ni skulle springa på den.

    2010-01-18 | 17:49:53
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se/

Kommentera inlägget här: