I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Surdegsbak

Kategori: Allmänt

Satte en surdeg i förra veckan och i tisdags så bakade jag av den. Det blidde väl sådär, då. Det blev tungt, gummiaktigt i botten av brödet men skorpan blev fin och smaken blev också bra. Igår startade jag en ny deg med lite andra proportioner och med lite jäst i degen också för att få lite mer skjuss på den. Ikväll skall jag baka av dessa (det blir två bröd) och jag får återkomma med rapport om hur de blev, senare.

I måndags var vi hos Ellens farfar och hjälpte honom att i stort sett tömma hans hus, som han sålt. Jag hade ju Ellen så jag kunde inte göra så himla mycket men jag packade några lådor med sådant han ska behålla och bar in lite grejer i släpet. Usch det kändes tungt i hjärtat att se honom slänga alla gamla, fina möbler! Visst det var väl lite slitet och så där men det är ju bara vackert när möblerna är så där gamla och använda. Kalle blev också lite ledsen när han såg sitt gamla fina handgjorda, specialbeställda köksbord med 6 stolar i furu slängdes på tippen. Där har man suttit och läst sina läxor, ätit middagar osv. sa han och suckade. Vet inte varför han inte körde det till en loppis!?.... det hade jag gjort men han ansåg att det behövdes slipas o lackas om först i så fall. Jag tror att de gladeligen hade tagit emot det. SÅ slitet var det inte på långa vägar att det var slängfärdigt! Trist men han orkade helt enkelt inte styra med allt utan vill bara bli av med det nu, så han kan starta om i sin nya lägenhet. Det blev en lång dag för oss, vi var inte hemma i Stockholm förrän ca 22.00 och Ellen hade svårt att somna, fast hon var jättetrött. Här ligger hon framför en härlig brasa som farfar tänt då det var så himla kallt i huset.

Hos farfar: Ellen ligger framför brasan på täcket och leker

Idag har vi varit på mammagruppsträff hos Martina och alla som brukar vara med var där utom Eva-Li som var hemma med lilla Denize. Hon hade fått kräksjukan i natt stackarn. Jag hoppas att hon tillfrisknar snart och jag hoppas att Ellen och jag slipper att någonsin få det för det är rena mardröms-sjukan, för min del. Usch!

Här mina limpor före gräddning men nu ska jag slänga in bröden i ugnen....

Surdegsbröden före gräddning

Kommentarer

  • eva-li säger:

    tack:) Hon slutade kräkas i morse vid halv tio så det var nog ingen vinterkräksjuka som du sa. Men nån jäkla kräksjuka var det i alla fall:( Hoppas ni slipper.

    2010-02-10 | 20:26:53

Kommentera inlägget här: