I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Besök och första smakportionen

Kategori: Allmänt

Igår skulle vi gått till BVC men det bokade jag om eftersom Ellen vaknade jätteledsen och var ganska grinig hela morgonen. När det väl var dags att gå så hade hon precis somnat och då hade jag inte hjärta att väcka henne utan ringde till Lisbeth (barnsjuksköterskan) och hon var så förstående så och bokade genast om till på fredag. Vi ska bara väga och mäta, så det var inget jätteviktigt. Senare på dagen satte jag igång en surdegskultur. Det har jag funderat på länge (att börja baka bröd igen) och just surdeg är ju väldigt inne just nu. Det kan jag förstå, för det är ju både gott och nyttigt och roligt, faktiskt. Ska bli spännande att se om det funkar och den verkligen kommer att "leva". Det ska tydligen börja bubbla och så, i sånt fall. Framåt kvällen vid 16.30 tiden kom Hedvig på besök. Det var jätteroligt att träffa henne, vi har inte setts sen en tid före jul, så det var verkligen dags! Hon hade klippt sig i en mycket cool asymetrisk frisyr och såg så pigg och glad ut. Jag bjöd på ugnsbakad lax med potatis och vit kall örtsås. Till efterrätt åt vi äppelpaj och vaniljvisp. MUMS.

När Kalle kom hem vid 19-tiden var det så dags för dagens stora händelse. Ellens första smakportion av riktig mat. Man kan börja vid 4 månaders ålder att introducera lite potatis och andra rotfrukter tillsammans med lite mjölkersättning. Igår fick hon kokt potatis med ersättning. Jag hade förväntat mig en jättereaktion men hon gjorde knappt några miner. Däremot hade hon svårt med att behålla maten i munnen, den åkte gärna ut igen.

 
Ellen provar potatis & ersättning för första gången.       Ellen provar potatis & ersättning för första gången.       Ellen provar potatis & ersättning för första gången.

Vi fortsätter väl att testa med potatis i några dagar nu och sen kan vi kanske börja med morot, palsternacka osv. sen lite längre fram. Först och främst måste vi ju se om hon är intresserad och gillar det. Igår gick bra. Hon fick kanske 3-4 små små skedar men jag tror inte mycket hamnade i magen. 1 tsk sammanlagt, kanske. Men men, övning ger färdighet och i början ska de ju inte ha så mycket ändå så. Kul var det i alla fall!

Kommentarer

  • Evelina säger:

    Söt hon är lilla Ellen. =)

    Hoppas ni mår bra! Hälsa Kalle!!!

    KRAMAR

    2010-02-06 | 12:19:48
    Bloggadress: http://dreameve.blogg.se/

Kommentera inlägget här: