I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Saffransbiscotti

Kategori: Allmänt

Kalle och jag bakade saffransbiscotti nu på eftermiddagen och de blev jättefina och väldigt goda. Årets glögg (Saffransglögg) var faktiskt ingen höjdare men med en biscotti till så slank det ner fint, sa Kalle. Jag tror att glöggen nog kan vara godare som en kall drink med is i, faktiskt. Vi får väl se. Nästa gång testar jag en kall variant. Fast det är så mycket socker i glöggen så smakade denna både lite surt, lite beskt och lite vinäger, faktiskt. Det kan ju inte vara meningen? Någon saffran vet i tusan om jag kände! Titta så fina de blev!

Saffransskorpor

För er som vill baka själva så kommer här receptet. Håll till godo!

125 gram smör
2 pkt saffran (1 gram)
150 gram skållad och hackad mandel
3 ägg
knappt 2 dl strösocker
7 dl vetemjöl (samt lite till utbakning om degen är för lös)
2 tsk bakpulver
ca 70 gram riven mandelmassa

Smält smören och blanda i saffran. Låt svalna. Vispa ägg med socker pösigt. Häll i den hackade mandeln, den rivna mandelmassan, saffransmöret och bakpulver i äggsmeten och rör om. Rör sedan ner mjölet, lite i taget till det blir en ganska lös deg. Forma 4 "korvar" på en bakplåt och platta till dem lätt. Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 15 min. Kolla till dem då och då. De ska bara få lite, lite färg. Tag ut dem och skiva dem på snedden i lagom stora skorp-bitar. Vänd snittytan uppåt. Sänk ugnen till 150 grader och rosta dem ca 5 min. Tag ut plåten och låt svalna. Förvara dem torrt och lufttätt när de svalnat helt.

Kommentarer

  • Heddan säger:

    Vad fina! Ser gott ut.



    Då vet vi att vi inte behöver prova saffransglöggen då. Jag håller mig helst till Blossas vanliga starkvinsglögg. Dufvenkroks är också helt ok.

    2010-12-13 | 20:24:41
  • Petra säger:

    Har printat ut receptet och tänkte göra dem på måndag när jag är ledig. Önska mig lycka till, baka har aldrig vart min starka sida :)

    2010-12-15 | 14:30:32
  • Madde säger:

    Ja, Dufvenkroks är fin... den med choklad o chili var nice! :)



    Petra, jag hatar att baka och är ganska usel men dessa är lätta och går snabbt! Lycka till!

    2010-12-15 | 15:30:29

Kommentera inlägget här: