I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Nr 4

Kategori: Tänkt om!

Vad bjuder jag på för mat?! Ja det beror ju helt på. Vem är det jag ska laga mat till? Hur många blir vi till bords? Vad är det för tillfälle? Det är ju en viss skillnad på vanliga middagen och nyårsmenyn, liksom...

Som ni kanske vet så älskar jag att laga mat, bjuda på middagar, duka fint och välja ut drycker till maten osv. men sen Ellen föddes har det blivit lite mindre av middagsbjudningar och min smak har också förändrats en del. Förr älskade jag verkligen stark mat. Thai eller indiskt t ex men nu klarar jag inte av att äta så starkt längre, tyvärr. Jag äter det gärna fortfarande men väljer då medvetet rätter som inte är så starkt kryddat.

Jag gillar inte snobbiga middagar med dyrt porslin och lyxiga linnedukar. Det blir för stelt för min smak och sen är trevligast om man bara är 4-8 st kring bordet, annars blir det lätt grupperingar och man har svårt att diskutera och höra varandra. Jag har svårt för middagar där flera pratar i mun på varandra, det blir lite för mycket skolmatsal för min smak. Så om det är en stor fest brukar jag bjuda på mingelmat istället. Då kan man gå runt med maten i handen eller på en liten assiett och prata med alla medan man flyttar sig runt i rummen. Bra mingelmat är snittar, strutar, wraps, knyten och småplock i form av oliver, ost eller korv.

Sittande middagsbjudningar är alltså favoriten. Gärna 2 till 6 gäster. Det är lättast att laga mat till 4-8 personer, tycker jag. Jag är bekväm med all matlagning förutom viss fisk, vilt och asiatisk av olika slag. Nog för att jag kan laga detta också men jag tycker det är lite knivigare och jag känner mig inte riktigt säker på min sak då, sen är jag lite kinkig med fisk. Det är inte all fisk som jag själv äter nämligen och därför gillar jag inte att tillaga den heller men är det lax så är det dock inga som helst problem.

Något jag sällan gör är förrätter och det är egentligen lite synd. Oftast blir det en fördrink, varmrätt och efterrätt samt kaffe och kanske en konjak eller något sådant efter efterrätten. Jag har alltid mycket grönsaker till mina middagar. Antingen som en rätt för sig eller i maten på olika vis. Jag älskar att göra pajer, grytor och gratänger av olika slag. Det blir ofta sådan mat till vardags. Jag försöker laga mat efter säsong om det går och jag har därför svårt att se mig själv göra en mustig köttgryta mitt i sommaren. Det blir gärna färska primörer från lotten på sommaren och något grillat till det. På hösten gör jag gärna svampsoppor eller potatisgratäng med något kött eller kyckling till. Jag älskar pastarätter och på sommaren är pastasallad av tusen olika slag en favorit medan jag på vintern kan göra en mumsig svampgräddsås till lite färsk pasta med parmesan till det. Nedan kommer 10 favoritmiddagar/efterrätter som jag gärna bjuder på. Usch nu blev det svårt att välja.

Bacon, broccoli och roquefortostspaj med tomat och isbergssallad
Kasslergratäng med ris, champinjoner, svarta oliver och tomat, täckt med västerbottenost
Lättrökt laxbit med lime, quinoa, vårlök och spenatsallad
Lammstek provencale med ugnsrostade rotfrukter och skärbönor
Basilikakyckling i lergryta med jasminris och blandsallad
Bacon- och enbärsbakad kycklingfilé med potatisgratäng och grönsallad
Oxfilé, gröna sparrisknoppar och pasta parpadelle i gräddig svampsås med hyvlad parmesanost
Somrig pastasallad med grillad halloumi, sockerärtor, ruccola, ekbladsallad, gurka, tomat, gröna oliver och rödlök
Jordgubbar med Cointreaugrädde och fluffig sockerkaka
Hallon med grekisk yoghurt, rostade pinjenötter och flytande honung

Oj, nu blev jag hungrig! Jag har massor av goda rätter på lut så om ni saknar inspiration någon dag så hojta till. Vill ni själva ge tips på riktigt goda rätter så snälla hör av er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: