I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Museumsöndag

Kategori: Allmänt

Det blev en riktigt mysig och lugn söndag med besök på Etnografiska museet. Det var ganska lite folk vilket gjorde att Ellen kunde gå omkring själv och utforska i sin egen takt. Vi tittade på den torkade flodhästen, elefantfoten och på inuiters dräkter ifrån förr. De var gjorda av ren-, hund-, jordekorre- och sälskinn och väldigt vackra. Sen fanns det en utställning om afrikanska kungar och den största utställningen hette (o)mänskligt. Den handlade om skelettsamlare, rasbiologer och normer i en tid då rasbiologiska idéer växte sig starka. Man hann ju inte sätta sig in i allt så djupt i o m att Ellen kutade runt hela tiden men det var ändå kul att göra något lite kulturellt istället för att sitta och häcka hemma.

När vi blev hungriga gick vi till cafét och restaurangen som ligger i samma hus. Matmekka heter stället och kocken Carola Magnusson har väl startat stället. Jag kan bara ge det beröm och lovord. Jag har besökt det förut och de har jättegod, ekologisk, närproducerad mat och den är inte så speciellt dyr heller! En mycket ovanlig kombination. Kalle tog viltgryta med potatis och rårörda lingon. (Supergod svampsås till.) Jag tog indiska färsbiffar med kormasås och basmatiris. Det ingår även gott bröd, någon bredbar röra och en råkostsallad med lite vanliga blad i också. Mums! Dessutom köpte jag två av Carolas kokböcker för bara 149 kronor. Kokböcker brukar ju vara svindyra annars!

etnografiska

Flodhästarna i täljsten och det söta afrikanska armbandet köpte jag i Etnografiska´s egna shop. De hade även botswansk julmarknad men jag fastnade inte för något där. Även allt i shopen hade humana priser, tycker jag. Mycket var handgjort i från Afrika eller Indien. Jättefina saker, verkligen. I alla fall om man gillar sånt man annars hittar på Indiska eller i ex. Voltaire´s butik. Så nu har flodhästsamlingen utökats med tre dyrgripar. De kostade bara 29 kr styck. Jättebilligt ju!

flodhästar

Nu ska jag försöka att klippa Kalle för han börjar bli långhårig. Vi får väl se hur lätt det blir när Ellen fortfarande är vaken. Hon vill ju inte hålla sig undan så klart. Senare i kväll blir det biscottibak för det har vi inte fått tummen ur med ännu men nu måste det bli gjort. Ellenbellen ville inte sova i dag heller men det var väl iofs tur det. Annars hade hon ju missat hela museet. Men hon sov den lilla stunden till och från museet, i bilen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: