I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

La weekend

Kategori: Allmänt

Full rulle. Det gamla uttrycket får sammanfatta lilla familjens helg och vi har haft väldigt trevligt. I fredags var det ganska lugnt efter städning och diverse. Det ända som hände då, värt att anteckna var väl att Ellen inte ville sova, inte ville somna och sedan vaknade mitt i natten för att vägra somna om. Det slutade med att hon fick sova brevid mig och hur ett sånt litet knyte kan ta upp så stor yta är för mig ett mysterium.

Inhandlade all god mat gjorde vi redan på torsdagskvällen mitt i snöstormen som var. Det var ju ett äventyr ungefär lika trevligt som dagens framskottning av vår bil efter att den stått sen i torsdagskväll. Puuuhh, säger jag bara. Det vart mycket skottande och gnetande fram och tillbaka i växellådan innan bilskrället ville komma loss. Samma procedur när jag skulle ställa tillbaka bilen i eftermiddag men då tog skottningen lite mindre tid, tack och lov. Luktar gott gör det inte! Mmmm, lameller.

Nåväl, helgen. I lördags kom Kalles guddotter och hennes föräldrar hit på besök. De sov över och åkte så tillbaka på söndag förmiddag. Vi hade väldigt trevligt, mycket att prata om eftersom det var alldeles på tok för länge sen vi sågs sist. (Ellens dop.) När de kom bjöd vi på (typiskt oss så här intill jul) tomtegröt och julskinkemacka till lunch. Det vart väldigt bra faktiskt, även om det kan kännas lite konstigt att bjuda på en sån sak.

vid frukostbordet

Till middagen testade jag såklart ett nytt recept på folket. Det gick hem men jag tyckte nog att lammfärsen smakade lite väl mycket lamm (om det nu kan göra det!?). Jag bjöd i alla fall på en lammfärsgryta med massor av purjolök, citron och vita bönor och till det hade vi ris och en god sallad, som Johanna gjorde. (Stackarn lyckades även skära sig på min vassa, men braiga, kniv.) Till efterrätt åt vi mezeyoghurt med hallon och pinjenötter samt flytande honung. Väldigt smarrigt. Vi provade lite glögg, drack lite gott vin och åt även någon saffransbiscotti. Tittade på massor av foton, både som de hade med sig på deras största hobby - hästarna och stallet och ridning och ifrån våra semestrar de senaste åren. Jätteroligt att se. Estelle verkar vara/bli en riktig ridtjej och numera bor de så bra också med stallet runt hörnet, mitt på landet men ändå nära stan.

På söndagen var det sen dags att fira lite jul (lilla julafton, kallad) med Ellens farfar och farmor för de träffar vi ju inte mer sen förrän nästa år. De kom fram trots snöyran som rådde och hade rått hela natten. Vi fick dock förkorta festligheterna lite så att de inte riskerade att fastna här i Stockholm. Vi drack lite glögg och åt lite fika. Sen öppnade vi lite julklappar.

Firar lilla julafton

Ellen fick en jättefin sångpåse. Det är en tygpåse med olika tygdjur i och så tar man upp ett djur, t.ex en katt och så ska man då sjunga, lilla katt kanske. Sen ett lamm och då sjunger man bä bä vita lamm osv. Verkligen jättefin. Hon fick en stor tygråtta som hon blev väldigt förtjust i. Speciellt den långa svansen. Här ser man den knappt men hon bar runt den på axeln liksom och lutade huvudet mot den. Supersött. Sen fick hon även en fin Max-bok och lite pengar som jag tror att jag kommer shoppa upp åt henne på mellandagsrean.

Ellen och råttan

Kalle fick flera stycken böcker. Bland annat en som jag just läser, det var ju lite lustigt. Den är nu tillbakatagen för att bytas. Själv fick jag ett kul spel och lite luktagott-prylar. Duschcreme, bodyscrub och bodybutter.

julisar

Farfar och farmor fick självklart julklappar av oss och Ellen också. Bland annat två linnehanddukar med kungsliljor, en kokbok med massor av recept på bröd, och en såndär mojäng som man för över gamla kassettband till datorn med och lite annat smått och gott. Sen käkade vi jättegoda pestofyllda kycklingfiléer och enchiladas fylld med getost, spenat, svarta oliver och oregano samt ruccolasallad, till middag. Om ni undrar varför jag nämner allt vi äter så är det dels för att jag vet att min kära mor vill veta det (Hon älskar att prata mat, precis som jag.) och sen för att jag själv tycker att jag har haft så bra fantasi och varit kreativ på sistone då det gäller min matlagning. Det är roligt när man hittar nya recept och ny energi till det igen för jag har varit så vansinnigt trött på allt vad mat heter, ett tag nu.

När så farfar och farmor (och Tyson) hade åkt så däckade jag i soffan framför tv:n där jag slöglodde på just ingenting och Ellen for runt som en tromb i hela lägenheten och lekte med sina nya grejor, hojtade och tjoade. Kalle fastnade framför datorn. Sen var helgen slut. Snopet nästan. Den gick så jäkla fort! I natt sov Ellen (för första gången på 3 nätter) i sin egna säng hela natten. Skönt. Hon är fortfarande ganska snorig och förkyld men ändå pigg.

Idag har vi besökt hennes dagis. Där ska hon börja efter nyår. Det är ganska litet men fräscht och de har en jättestor lektomt samt hela gubbängsfältet och skog att tillgå. De har egen kokerska och kör ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt samt minimalt med socker och tillsatser. Toppen, precis som vi vill ha det själva! Det är 12-15 barn (1-3 år) i gruppen och 3 "pedagoger". Tyvärr bara en som är förskoleutbildad men de andra är barnskötare. Jag och Kalle tyckte båda att stället var minst lika bra som det vi valt i första hand, så vi är hemskt nöjda. Tur faktiskt. Det kunde ju ha varit hur dåligt som helst. Enda negativa är alltså avståndet till dagiset men det ser jag som en fördel. Lite motion är aldrig fel även om tidsbristen kan bli lite jobbigt och kan ställa till det någongång ibland. Kalle kan hämta när han åker hem från jobbet. Det är bara att hoppa av en station tidigare och sen gå hem med vagnen. Det blir kanon det där och känns så himla skönt. Äntligen ska jag få börja söka jobb och förhoppningsvis snabbt, börja jobba igen.

Idag har vi även varit i Farsta C och fikat med Josefina och Malena samt deras söner. Det var kul att träffa dem, det var ju ett tag sen nu. När jag kom hem fick jag en plötslig idé och sydde en ny väska av Kalles gamla (kastade) stickade tröja. Den blev riktigt kul faktiskt. Det passar rätt bra med stickad väska så här på vintern.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: