I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

En god jul

Kategori: Allmänt

Jag kan intyga om att det är precis vad jag har haft, hitintills, en god jul. Vi har varken överätit eller stoppat i oss en massa onyttigheter men jag tycker ändå att vi haft en mycket god julafton med lite lagom mycket och god mat (bara precis det som vi ville ha) och sen åt vi nötter, saffransbiscotti och någon mörk chokladbit. Det var väl duktigt av mig!?

På kvällen efter tv-tittande och qube-spelande öpnnande vi lite paket. Ellen fick massor av julklappar. Faktiskt så många att vi har lagt undan en del av leksakerna för hon kan ändå inte leka med alla samtidigt. Först kom tomten med bara några stycken paket så att hon fick träffa honom. Det gick jättebra och hon blev inte alls rädd. Kul att grannen här ville ställa upp. Min klasskamrats pappa Peter, var det som kom och tomtade. 

Tomten på besök

Hon fick bland annat jättefina kläder. T ex en tjock fodrad vinterjacka, en fin och julig kofta och en söt fleecejacka av mormor och morfar. Av Eva fick hon jättefina strumpbyxor och undertröja som passar perfekt till den nyårsklänningen som jag själv hade köpt till henne. Eva hade lagt det på minnet och inhandlat dessa. Jättegulligt verkligen. Ellen hade nog en riktig kanondag igår. Jesus så söt hon var i sin fina julklänning som hon fick av mormor med små söta tomteskor och luva till. Luvan åkte av ganska fort, dock.

Ellen i julstass

Min mamma hade verkligen gått bananas i år och handlat klappar till Ellen som en galning. Jätteroligt så klart men jag oroar mig för att Ellen ska bli bortskämd. När hon blir lite äldre och förstår mer får vi nog hålla in tyglarna lite. Hon fick bland annat en söt sköldpadda som spelar musik, en hel massa ladugårdsdjur i plast, en shoppingkorg fylld med allt möjligt kul (frukter, bestick, skålar och koppar m.m.) och en fin cd-skiva med barnsånger. Kalle hade hittat en söt bok med olika slags monster och så fick hon duplolego och en massa, massa annat fint. Jag är så himla tacksam och glad för allt fint hon fick och nu behöver vi inte köpa en pinal till henne förrän hon fyller år, jag lovar! Kalle fick en bakmaskin. Den blev han jätteglad för. Han gillar att baka bröd så nu kanske vi får hembakat bröd oftare. Ingen är gladare än jag! Jag fick en superhärlig morgonrock i mjukaste fleece och en pyjamas (byxa och tröja som var jättehärlig. Vi fick en hel del annat fint men det ska jag inte rabbla upp här. Sena kvällen tillbringades framför dvd-filmen som mamma fick i julklapp. Hon har barnslig och söt smak och fick bland annat filmen UP av mig och Kalle. Den var ganska sorglig men även rolig. Fint animerad. Typisk Disney.

Juldagen började riktigt trevligt med visserligen 8 minusgrader men med i stort sett uppehåll (första gången som vi kom hit i onsdags natt). Vi passade på att klä oss riktigt varmt för att ge oss ut i pulkabacken. Nu har det kommit så mycket snö att det inte gick att komma fram till backen ens. Vi fick gå en promenad i stället och åka lite i den backar som fanns på vägen. Riktigt roligt hade vi. Jag såg ut och kände mig som en michelingubbe i lånad duntäckjacka modell gigantus och fick knappt plats i pulkan men det var roligt och alla skrattade gott!

pulkaåkning

Ellen hade fått låna en annan pulka än sin gröna och den matchades upp med nya jackan så fint.

Ellen i lånad pulkan

När vi kom tillbaka från pulkaturen var vi småhungriga och frusna. Pappa stannade ute och körde snöslungan på området. Det är vansinnigt mycket snö här. Korten är tagna inifrån köket - ni ser väl att vi är ganska insnöade?

vinterbild smedby

vinterbild smedby2

I morgon är det meningen att vi ska åka över till mina släktingar på Öland och äta kalkon (en tradition) och umgås. Vi får väl se om vi kommer över. Det verkar dock som att det värsta ovädret är över för denna gång.

Kommentarer

  • eva-li säger:

    Lyxigt med en bakmaskin! Är inte de svindyra nu för tiden?

    Vill själv ha en!

    2010-12-25 | 15:30:47
  • Madde säger:

    Hmmm... bakmaskinen var ifrån min mor o far till oss så jag har ingen koll på priset men så farligt dyr tror jag inte de är. Ska googla och kolla.

    2010-12-27 | 21:26:06
  • Madde säger:

    Finns från runt 5-600 kr upp till hur dyrt som helst!

    2010-12-27 | 21:29:47
    Bloggadress: http://rojsdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här: