I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Fotografier som konst

Kategori: Allmänt

Idag har Kalle börjat ha måndagarna pappaledigt igen och vi startade dagen på BVC där vi träffade Lisbeth som mätte och vägde och pratade lite. Ellen är nu 74 cm lång och väger 8.890 kg. Vi ska börja ha lite smör eller olja i maten tyckte hon eftersom Ellen är lite tunn. Inget farligt så klart men det skadar inte med lite extra fett när hon ligger under mittkurvan.

Efter BVC gick vi till zoologiska affären som ligger precis i närheten. Där tittade vi på akvariefiskar av alla möjliga slag och en hel del fåglar, kaniner och hamstrar m.m. Ellen tyckte det var spännande. Speciellt fåglarna gillade hon för de var färggranna och så kvittrade de ju högt. Kul! Kalle var en snabbis in på Specsavers för att ändra lite på sina glasögon (igen) och sen drog vi hemåt igen för lite matning, packning och vi bytte även om eftersom vi insåg att det faktiskt var riktigt varmt ute, trots molnen. Sen tog vi tuben in till stan där vi mötte upp med Ellens farfar. Vi åt lunch vid slussen och gick sedan ner till Fotografiska museet där vi tillbringade några timmar med att titta på fina foton. Vid entrén står ett märkligt fenomen av Wolgers. Lite kul. Jag har hört att den kallas megamuttan, haha.

Mega muttan

Det var både Lennart Nilssons "ett liv blir till"-foton (foton på foster inuti livmodern, på spermier och äggceller osv. MYCKET fascinerande foton!) och en hel del av min favoritfotograf Annie Leibovitzs olika fotografier. (Hon har massor på sin palett men exempelvis har hon fotat typ alla kändisars porträtt och där ibland är Demi Moores nakenfoto när hon är höggravid vida känt.) Jag gillar hennes foton skarpt. Sen var det någon Petersén tror jag, som jag inte hört något om förut men då skall ni veta att foto inte egentligen ligger i min intressesfär i vanliga fall. Men Annies foton ville jag se! För den som är intresserad så kör Kobra en sommarspecial på tisdagar om våra främsta fotografer, däribland Annie! Jag kommer kolla in dem för foto är ju egentligen himla intressant.

En annan utställare var Vee Speers som hade foton som skulle föreställa barn på väg till något kalas. Jag diggade själva stilen som var nästan som om det vore tavlor istället för foton men jag gillade inte riktigt motiven. Barn med döda djur och lite smågroteskt. Nä, inte min stil. Denna var dock ganska fin.

Vee Speers

Ellen sov först en stund men sedan var hon vaken och tittade på bilderna hon också. Hon var jättesnäll hela tiden. När hon tröttnade på vagnen fick hon sitta på pappas arm och hon mutades med majskrok när hon började bli hungrig igen. Vi var även en tur upp till caféet där Ellen fick lite mat och vi tog en kopp kaffe. Farfar matade och det var jättefin utsikt över vattnet.

Ellen äter

Tror vi var hemma vid 18-tiden igen men då hade vi stannat och handlat lite i affären på väg hem också. Nu sitter Ellen och Kalle och leker med duplolego och jag ska snart slänga upp fötterna i högläge för det dunkar i dem.

Kommentarer

  • Eva-Li säger:

    Kul med bildbevis på att Ellen kan stå! Sen så tycker jag det där fotografimuseumet lät jättespännande. Ska gå dit en vacker dag!:)

    2010-08-09 | 20:55:11

Kommentera inlägget här: