I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Dålig, dålig dag

Kategori: Allmänt

Det blev ingen middag i lördags. Den ställdes in för att både vi och våra gäster har blivit förkylda! Vi spenderade en del av dagen i Vallentuna där vi tittade på ett radhus som låg dötrist till men som var superflott renoverat! Oj oj vad jag ville bo i det huset men någon annanstans. Vallentuna C var dock inte alls så trist och tråkigt som jag hade föreställt mig utan riktigt mysigt. Vi tittade oss omkring på lite områden i närheten men fastnade inte fått något ställe direkt. Det känns som att Vallentuna med omnejd är lite väl långt ut, kanske. Men vi får se!

Igår var ingen höjdardag! Jag sov dåligt på natten och vaknade massor med gånger pga förkylningen. Kalle hade bokat service på bilen kl.9.15 och jag hade tid till MVC kl.10.00. Samtidigt hade vi tvätttid som startade kl.10.00. Kalle tog Ellen och åkte till Bilia och jag gick ner i källaren för att pumpa min däck på cykeln och även kolla om tvättstugan var ledig före vår tid så att jag kunde lägga in en tvätt innan jag for iväg. Cykelpumpen som Kalle köpt var väldigt märklig och jag fick den inte intill ventilen, den var för tjock. (Det visade sig senare att jag skulle ha satt fast en liten medföljande slangbit med extra ventil för att komma åt.) Tiden sprang iväg medan jag försökte få pumpen att fungera och tvättstugan var upptagen. Till slut fick jag gå (tog cykeln med mig för att pumpa den på macken) i ösregnet, för det hade givetvis börjat regna också, och kom fram precis i tid. Tvätten fick vänta tills Kalle kom tillbaka ifrån Bilia.

Väl på MVC skulle jag sätta in en spiral och det är inte skönt i sig och jag är ju dessutom förkyld och lite småsjuk. Efteråt var jag öm och hade mensvärk. Hem igen i ösregn men denna gång kunde jag åtminstone cykla större delen av biten. Blev ändå dyngsur. Hemma väntade en illvrålande Ellen som var ännu mer förkyld idag och Kalle var jätteirriterad för servicen skulle bli så dyr! Dessutom var vi tvugna att fixa ESP´n som plötsligt slutat att fungera. Esp är antispinn. Mitt i sommaren!? Det skulle kosta 15000 kr att laga! Tur man har försäkring. Servicen var ju helt galet dyr. Över 6000 kr för att byta lite olja osv. Helt sjukt! Jag hoppas vi kan hitta ett annat ställe som gör servicen billigare till nästa år. Med flexifuelbilar är det extra dyrt och om du kör mer än 1000 mil per år får du göra servicen igen. Alltså dubbla årskostnader. Det är ju helt galet. Man borde få bättre service när man kör miljöbil, tycker jag! Notan slutade på över 9000 kr. Där rök vår fickpeng till Turkiet m.m. kan man säga. SUCK!

När Kalle fått in tvätt i maskinerna och allt lagt sig lite så började Ellen att gråta, skrika, vara omöjlig i största allmänhet och jag hade jätteont i magen och ryggen, var trött och grinig också. Stackars Kalle, kan inte haft det lätt. Jag fick ta Ellen eftersom han tog tvätten. Jag har dåligt tålamod i vanliga fall men igår var det kort stubin hela tiden. Oj, oj vilken röra. Hon ville inte äta, inte sova, hon bara skrek och grät så fort man satte ner henne på golvet. Lyfte man upp henne ville hon ur famnen, släppte man ner henne var det fel också. Fick hon inte uppmärksamhet så gnällde hon. Jag visste varken ut eller in. Hon somnade till sist vid 15.30 tiden och jag slocknade 10 min efter det. Så skönt att få sova lite! Jag låg i över 2 timmar. Kvällen var väl lite bättre men Ellen hade verkligen känt av de dåliga vibbarna och var på sitt värsta humör även större delar av kvällen. Vad göra?! Vi härdade ut och hon somnade vid 22.15 ungefär. Vi gick och la oss strax därefter och idag är en ny dag.

Jag har haft en lugn morgon och sedan varit och hämtat bilen, betalat den feta räkningen. Ellens näsa är som en kran idag. Den bara rinner och rinner och jag torkar och torkar. Vilken tur att vi inte gick till kyrkan idag. Det hade inte uppskattats av någon skulle jag tro. Trots att hon är så snorig och även lite varm så är hon på glatt humör och busig som tusan. Så hon är nog på bättringsvägen trots allt. Hon har redan hunnit slita Maxibladet i strimlor, möblerat om bland mina ljuslyktor (!), rivit ner alla böcker på golvet, kastat ut tvätten ifrån tvättkorgen och ner på golvet, stulit min bästa dagbokspenna för 100:e gången. Med andra ord, en helt vanlig dag!

Kommentarer

  • Michalw säger:

    sv: Jo, i längden blir det ju dyrt. Men jag tror ändå det blir bättre med att ha ett abbonemang istället för bara kontantkort. Fick telefonen när jag tecknade ett. Inte världens viktigaste att ha som sagt. Men jag behövde en ny telefon då min gamla snart kommer braka ihop, sen brukar jag alltid byta upp mig :)

    2010-09-01 | 12:03:39
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se/

Kommentera inlägget här: