I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

En liten höstapéritif

Kategori: Allmänt

Är, tro det eller ej, faktiskt lite nöjd över det dåliga vädret. Okej, det blir lite långtråkigt att sitta inne mestadels av tiden men jag ser fram så emot att resa till sol och hav i Turkiet. Om vi då skulle ha kanonväder här hemma hela tiden tills vi åker, ja då hinner jag ju inte längta efter värme, sol och bad! Egentligen tycker inte vi (Kalle och jag) att en solsemesterresa i september är det optimala. Vi reser hellre i november. Men nu är det så att min älskade lilla pappa fyller år den 22 september och det är därför vi åker nu. Vi ska fira hans 60-årsdag där nere. Det är så han vill ha det! Det är sällan han vill något, så självklart ska vi uppfylla hans önskan. Själv hade jag valt Thailand i november, december eller januari. Jag kanske kan få min önskan uppfylld nästa år?! (Håller tummarna och hoppas på att Kalle ska ge med sig ang. en resa dit...)

När vi var ute vid lotten sist så kasserade vi solrosorna som hade vält med jordklump och allt. Stackars vinbärsbusken under tyngden av alla rosor låg beklämd och slokade. Jag hoppas den tar sig och kommer igen nästa år. Jag tog tillvara på själva rosorna. De ligger nu fint på tork ute på balkongen. Jag hoppas det inte regnar för mycket på dem nu bara. Det är tänkt att våra små vinterfåglar ska få kalasa på fröna, så småningom.

Solrosor på tork

Det finns tydliga tecken på att hösten är på intåg. Kolla in min tomat t ex som också är på balkongen. Den har gula blad, slokar och är trött men än så länge bildas och mognar frukt. De är helt fantastiskt söta och goda de små orangea körsbärstomaterna. Golden Sun heter sorten och får jag tag i plantor nästa år ska jag ta två!

Tomater

Mina samplanterade örter mår fint i hörnet men de som stått i balkonglådan längst ut och fått regn på sig mår mindre bra. Pelagonerna blommar ännu om än sparsamt. Jag har inte gett dem någon näring eller ny jord i sommar, så de har hållt sig små och kompakta. Ganska fjuttigt kan tyckas men jag gillar dem bäst så.

Blommorna på balkongen

Har ni märkt att luften känns klarare på något vis? Att det bli lite lättare att andas liksom. Jag är lite förtjust i hösten. Den tidiga, fortfarande varma och bara lite frostig på morgontimmarna. Så där så löven blir röda och gula. Nu är det är dags att plocka fram 58 st värmeljushållare igen och slänga de värmande plädarna på soffan. Åh, det är bra mysigt ändå med hösten. Jag tror den kommer vara alldeles perfekt den 2 oktober då vi kommer hem ifrån Turkiet men så här en regnig och mulen dag får man ju lite försmak.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: