I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Semester i Dalarna

Kategori: Allmänt

Jaha, då har vi gjort Dalarna och det riktigt ordentligt, tycker jag. Vi hade trots allt bara 3 dagar på oss och vi hann ändå med en hel del och helgen spenderades sedan i Bingsjö där vi var på fest. Vi hade lite otur med vädret på torsdagen och fredagen var också ganska regnig och trist men vi hade trevligt ändå. Det blev en del bilande så klart. Vi tittade på mycket genom bilfönstret (inte så roligt att gå ut i regnet) men lite hann vi promenera runt också och jag hann även med lite shopping och så träffade vi en kompis i Leksand som vi lunchade med.

Dag 1 var slutmålet Falun där vi bokat rum på ett vandrarhem. Vi såg den stora Dalarhästen i Avesta när vi stannade för kaffe och Ellen fick lite gröt. Nästa stop blev Staberg där det fanns en barockträdgård som jag ville kika på. Den var mycket mindre än vad jag hade trott men det var ändå vackert där och det som de odlade använde de sen i restaurangen som också fanns där. Ellen kröp omkring på gräsmattan, åt smultron och busade av sig lite innan vi åkte vidare.

Staberg

Grönsaker   fler grönsaker   fler grönsaker

Vi stannade sedan i Sunnborn vid Carl Larssongården och tittade på lite keramik, själva Carl Larssongården och omgivningarna. Verkligen vackert! Där fanns även en sån där stor gunga (Som Madicken hade i sin trädgård) och Ellen, Kalle och jag satt där en bra stund och gungade och njöt av utsikten och blommorna i trädgården.

Carl Larssongården

Carl Larssongården   Utsikt från CL-gårdens trädgård   cl´s trädgård

Sen var det Falun i sig. Där besökte vi Falu gruva och spanade efter berguven men såg tyvärr ingen. Hela Falun var fullpackat med "raggarbilar" för det visade sig att just den kvällen vi var där så hade de cruising i stan. Kul att se så många fina bilar på en och samma gång. Tror de sa att det var över 1000 bilar! Inte dåligt. Vandrarhemmet var fint och personalen jättetrevlig. De föll för Ellen direkt. Vi åt grekiskt på kvällen och kikade på bilarna innan vi somnade som stockar alla tre.

Falugruvan

gruvan   mer gruva   Kopparberg

Fnittrig Ellen

Dag 2 körde vi till ett högt berg (tyvärr glömt vad det hette) där utsikten var makalös och där de hade lite hönor, grisar, kaniner och en påfågel. Ellen tyckte både hönorna och grisarna var roliga men kaninerna vart rädda för henne. Påfågeln var jättefin!

Djuren på berget

Höns   Kanin   Påfågel

Kalle & Ellen

Fint hus  Utsikt   Vackert

Sen körde vi den vackra vägen upp till Leksand. Tällberg var helt magiskt. Det kan jag verkligen rekommendera er att åka igenom! Vi stannade i Leksand för lunch med Mats och lite sightseeing. Jag shoppade en vacker keramikmugg (samlar ju på sånna) och en fin oljelykta. Vi åt thaimat och god Rättviksglass i regnet. Mats visade oss kyrkan, den berömda "gropen" som har Sveriges största midsommarstång och hembygdsgårdarna.

Leksands kyrka   Gropen   Hembygdsgårdarna

Sen störtade regnet ner och vi åkte i hällregn till Orsa där vi installerade oss på ett jättefint vandrarhem med milsvid fin utsikt över skogarna och sjön. Vi åt pizza i Orsa centrum men mycket mer blev det inte på kvällen. Regnet förstörde liksom stämningen lite och vi hängde mest på rummet.

Dag 3 och vi började med att köra ner till Mora där vi besökte Anders Zornmuseet och Zorngården. Jättefint museum med massor av vacker konst. Lagom stort (det var ju bara Zorns tavlor) och det funkade utmärkt att ha med Ellen där. Vi gick igenom stället på ca 1½ timme och mitt i fanns ett stort rum med konstgräs, tallar och stora fototapeter föreställande Zorns omgivningar med fågelkvitter i högtalarna. Där kunde Ellen krypa omkring. Kanon!

Zorns hus   Zorngården   mera zorngården

Vi körde sen vidare till Sollerö och tittade runt lite. Köpte en liten söt present till Eva som jag genast kom att tänka på då jag såg den och vi tittade även på hembygdsgården där och en fin vikingabåt. Ellen missade detta då hon var så himla trött och sov som en stock efter museumbesöket och god lunch i Mora.

Sollerö hembygdsgård

Vikingabåt

Vidare till Gesundaberget där vi också kollade in utsikten samt tittade på några galningar som åkte mountainbike ner för backen istället för skidor. Vad ska man göra på sommaren annars, liksom!? Precis intill ligger Tomteland men eftersom Ellen är så liten ännu så sparar vi detta till en annan gång.

Gesundaberget

Cyklist på väg upp   Tomteland   Varning för troll

På väg mot Rättvik kollade vi in utsikten från ett högt berg i Siljansnäs också. Vi körde om en cyklist i backen och det såg grymt kämpigt ut. Han kom sen upp och titta på utsikten tillsammans med oss innan han for ner igen i en farlig fart nerför backen. Aj aj vilken utsikt. Det är så fint i Dalarna!

Utsikt

Där ifrån körde vi sen till Rättvik och där handlade vi på oss lite mat till helgens festligheter, tittade på den modernare varianten av Dalahäst och åt lite mat innan vi körde till Bingsjö för att festa med våra vänner.

Dalarhäst

Men festen får jag skriva om en annan dag för nu orkar jag inte skriva mer. Eller rättare sagt ladda upp fler bilder, för det tar sån himla tid.