I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Produktiv dag

Kategori: Allmänt

På förmiddagen tvättade Kalle och hade Ellen med sig ner till tvättstugan. Det hade gått bra. Jag var i Farsta C och skulle köpa skor och regnbyxor till Ellen. Jag kom hem med aningens mer ska jag väl erkänna men fick ändå godkänt av Kalle. Jag köpte tre bodys, 2 par byxor, 6 par strumpor (sitter tre i samma pkt) 1 cardigan, 2 par skor och 1 väderoverall. Så nu är Ellen ganska så rustad för höst, regn och rusk. Jag träffade Josefina och Deon på vägen så vi hade sällskap på H&M och Kappahl. Sen åkte jag hemåt och de fortsatte shoppa. Jag fick också veta att Deon ska få ett syskon. Jätteroligt att höra!

När jag kom hem fick Ellen prova skorna och även sin overall. Den är stor men det är bra. Då har hon lite att växa i. Supersöt ju! Det ena paret skor var också för stora men de ska hon ha senare i höst, så de blir nog lagom då.

Ellen i sin overall

Så lagade jag lite enkel lunch till oss som vi åt och vi vek, samt hängde den sista tvätten innan vi åkte ut till lotten för att röja lite ogräs, bönris, solrosorna som vält samt skörda de sista vaxbönorna och lite av vår sparrispotatis. Vi hann med massor på bara 2 timmar. Ellen sov middag under tiden, så det var perfekt. Jag drog upp det mesta överblommade och skördade med rötterna. Jorden är kanon nu och jag ser fram emot nästa säsong redan. Men än finns det kvar saker att skörda. Palsternacka, jordärtskocka och potatis. Och så är det ju stora höstgrävningen kvar sen efter vi har varit i Turkiet. Det blir härligt. Våren och hösten är bästa tiden i en trädgård. På sommaren är det liksom för varmt. Men nu är det vansinnigt mycket mygg där ute. Jag har röda bett överallt och det kliar så jag blir tokig. Ellen och jag har dessutom blivit fult bitna i natt också. Kalle klarar sig bättre men han har fästingarna istället, stackarn.

Nu har Kalle åkt för att spela innebandy med sina jobbarkompisar och jag ska leka lite med Ellen som börjar tröttna på att leka ensam. Även om hon faktiskt blivit lite bättre på det, på sistone. Idag har hon roat sig med att borsta tänderna. När jag tog tandborsten ifrån henne så gallskrek hon rakt ut och började stortjuta. Hon var tydligen aldrig klar så till sist fick jag bända loss den ifrån hennes lilla hand och hon grät och grät stackarn. Hoppas det där med tandborstning är lika roligt när hon är äldre sen och har lite fler tänder att vara rädd om!

När Kalle kommer hem igen vid 20.30 ungefär så ska vi äta middag. Då blir det nyskördad sparrispotatis och vaxbönor. Tror det blir vitsås och korv till det. Enkelt men himla gott.

Kommentarer

  • Eva-Li säger:

    Jättefin overall!Var den dyr? Och det där med tandborstningen känner jag så väl igen mig i:) Dock är det inte lika kul när mamma eller pappa ska hjälpa till längre.Det var kul att se så stor Ellen hade blitt på sångstunden idag också! :)

    2010-08-24 | 21:51:41
  • Josefina säger:

    Hahhah...Deon e exakt likadan med tandborsten, varje dag nu i 3 veckor typ:) hahahah men men....snart vill de väll inte ens borsta tänderna så de får väl njuta medans de vill :)

    Hon passa jätte bra i overallen....ser riktigt gosig ut trots den var tunn.

    Kram

    2010-08-25 | 22:47:59
  • Michalw säger:

    sv: Fasen vad gott maten lät, aldrig hört talas om sparrispotatis och vaxbönor. Nu blev jag faktiskt sugen potatis och korv med nån god sås till.

    Kul att handla barnkläder med :)



    sv: Minns faktiskt inte att jag såg att ni hade smala skogsremsor på var sida. Men har fattat att ni har nära till något bra promenadstråk typ. Coolt att det finns så mycket djur där. Här får man ju(som du vet) vara nöjd med ekorrarna, änder, en och annan snok och rådjur eller älg som förirrat sig från skogen typ :)

    Ekorren var cool, synd bara som sagt att kortet blev så suddigt. Det hade blivit ett superbra kort annars.

    2010-08-26 | 16:24:11
    Bloggadress: http://michalw.blogg.se/

Kommentera inlägget här: