I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Men lotten då?

Kategori: Odlingslotten

Ja ni som undrar vad som händer med lotten får vänta till helgen för jag har inte varit dit sedan jag, Ellen, Kalle och Hedvig var dit ut och plockade svarta vinbär, de sista sommarmorötterna och lite mangold, grönkål och massor av bönor till Hedvig. Det var i förra veckan någongång. Det har ju inte varit något vidare väder så vattning behövs ju inte just nu och det är heller inget som behöver skördas. Kalle rensade lite ogräs då men jag insåg att nu behöver vi nog inte rensa så mycket mer förrän vi dragit upp allt och vi ska höstgräva. Det mesta blommar, växer och frodas ändå så rikligt nu att de inte störs alls av lite ogräs. Men som sagt är det fint väder i helgen åker vi dit och röjer undan lite ogräs och fixar lite. Det finns alltid att göra om man bara vill!

Mina solrosor hade vält, jag band upp dem med snöre. Vi får väl se om de håller sig uppräta i blåsten och regnet som varit/är. Potatisen har nog blommat dåligt i och med det dåliga vädret och vissa av de ensamma plantorna har inte kommit lika långt som i det "stora" potatislandet. Hedvig och jag testade att dra upp en jordärtsskocka för att se om det bildats något. Skockorna var mycket små. De ska ju heller inte skördas förrän så sent som möjligt på hösten. Här är en bild den kvällen vi var ute. Mobilen tar inga kvalitetsbilder kvällstid, tyvärr.


Kalle på lotten

Hedvig blev nöjd och glad i alla fall. Massor av grönsaker fick hon och det borde väl vegetarianen vara nöjd med, inte sant? Hon hade fryst in och gjort ungsbakade grönsaker m.m. berättade hon när vi stötte ihop med henne på slussen häromdagen.

Hedvig på lotten

Kan inte säga att jag längtar ut dit heller tyvärr. Jag har precis fått mindre värk i händerna nu eftersom jag inte varit där och det är jätteskönt! Men jag saknar ändå påtandet lite grann. Jag fick skörda mina supersöta och goda gula körsbärstomater på balkongen istället. De är verkligen mumsiga. Synd att jag bara har en planta.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: