I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Vindskyddsfunderingar & ogräsrensning

Kategori: Odlingslotten

Idag åkte vi till Byggmax, Rusta, Bauhaus och Drive in- Bauhaus för att kolla virke, skärmar, vindskydd, spaljéer m.m. och det tog en jäkla lång tid, vi hittade inget perfekt och det som vi hittade och gillade var jättedyrt. Det lutar åt att vi bygger själva. Vi får väl göra ett vindskydd av något slag att sitta bakom när vi vill dricka lite kaffe och mumsa på en macka eller luncha i solen utan att det blåser allt för mycket. Sen är det skönt med lite insynsskydd någonstans också! För som sagt de färdiga var jättedyra. Inte om man ska ha det i en trädgård men på en pyttelott (som vi inte vet hur länge vi får vara kvar på) känns det som för mycket pengar med 1000-2500 kr beroende på vilket man skulle valt. En femhundring kan vi kosta på oss tycker jag, inte mer! Om vi bygger nåt själva blir det inte så dyrt men det fanns inte rätt virke att bygga med. Allt var för grovt, tyckte vi. Vi får väl kolla igen, kanske på andra ställen också. Nåt ska vi nog hitta på.

Väl på lotten somnade Ellen som en stock efter allt shoppande som inte blev något alls med. Vi drack en kopp stärkade kaffe sen satte Kalle igång med kantband rund jordgubbarna och jag började gå på djupet i rabatten. Usch så mycket tuvor med kvickrot! Blääää detta åbäke till ogräs. Sen gallrade jag den sista vinbärsbusken (röd, denna gång) och därefter gav jag mig i kast med att minska ner en gigantisk tuva av någon krypande växt som tydligen får fina skära blommor på sommaren. Den har spritt sig fritt i mer än halva rabatten. När jag var klar var den stor som en öppen famn. Det blir nog lagom. Nu kommer det finnas plats för mina ettåringar som jag kommer sätta ut senare i vår.

Det blev en kort dag på lotten idag. Kalle skulle tvätta kl 16.00 och åkte hem redan kl. 15.30 men jag stannade med Ellen i ca 1½ timme till. Han hämtade oss lite efter 17.00 och då var jag lagom mör i kroppen och Ellen vaknade när vi satte henne i barnstolen. Snuttan hade sovit i ca 3½ timme. Det var nog bra för hennes förkylning.

Odlingslott-området

Så här ser det ut över området just nu. Vår lott går nog inte att urskilja tyvärr men den är där, där den gula plutten är, mitt i bild. Det är våra 2 gula plaststolar man ser där.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: