I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Smittad såklart

Kategori: Ellen

I måndags var ju fam. Olsson på besök och de har ju vid tre tillfällen fått avboka för att de har varit sjuka. Magsjuka och förkylda osv. Nu kom de i måndags och de var (i alla fall enligt mig) fortfarande rejält snuviga men Helena tyckte de var pigga och det var de ju också. Tyvärr så blev Ellen smittad och är nu jätteförkyld. Täppt och snorig till tusen om vart annat och lite hosta har hon också men inte så farligt. Igår kväll var hon lite varm men idag är hon normaltempad vad jag kan känna och hon är på mycket bättre humör hitintills. Hela dagen igår var hon jätteledsen och grinig och när vi kom hem ifrån affären slocknade hon men vaknade efter någon timme, helt otröstlig. Hon bara grät och grät, vad jag än gjorde. Efter någon timme somnade hon igen och sov en stund till sen var allt lite bättre. Jag trodde nog mest det var magen som spökade men det kan ha varit förkylningen också för den bröt ut ungefär då. Magen har blivit lite bättre. Igår behövdes det bara bytas 3 bajsblöjor allt som allt. Jag hoppas att hon kan bli lite mer "lagom" nu och att hon kan få fortsätta äta fruktpuré, för det älskar hon. Hon fick lite mango till gröten nu innan hon somnade lunch och hon log och åt med god aptit. Vi får väl se om det sätter fart igen eller om magen kommer fortsätta vara lugn.

I natt har hon vaknat flera gånger och eftersom jag är bortskämd med ett barn som sover 23.00 - 08.00 (eller där i kring) har jag stora ringar under ögonen idag. Jag har ju så himla svårt att somna om när jag väl blivit väckt! Somnade kanske vid 00.15 och Ellen väckte mig första gången 01.40. Jag bytte blöja, snög snor och pressade i henne lite näsdroppar. Det verkligen hatar hon, både sugen och dropparna. Konstigt att de inte förstår att det är bra, trots att allt blir så mycket bättre direkt efteråt!? Hon fick lite mjölk sen somnande hon om. Tyvärr kunde jag inte göra det samma. Låg vaken och vred och vände mig. När jag började slumra in fick hon en hostattack och jag vart klarvaken igen. Hon somnade om, jag behövde aldrig gå upp men nu gick det ju inte att sova. Det gick väl någon timme och jag slumrade in igen för att bli lika abrupt väckt ännu en gång vid 04.30-tiden. SUCK! Upp, byta blöja, badda med svalkande lapp, torka snor och ge näsdroppar och så en kudde i sängen så hon kom upp en bit. Ellen somnade så gott, så fort hon lade huvudet på kudde men jag kunde inte somna. Tror jag somnade runt 06-tiden och sen gick Kalle upp lite över sju och då vaknade jag till men lyckades somna om. Vaknade sen vid 08.15 och gick upp. Ändå känner jag mig inte jättetrött. Ännu! Det kommer väl i kväll och så blir det nog en vak-natt till!? Jag hoppas inte men förkylningen kommer nog inte lägga sig så fort.

På måndag har vi ju bokat en över dagen-kryssning som jag verkligen inte vill bränna mina pengar inne på. Både jag och Kalle skulle med och jag har sett fram emot buffén och taxfree-shoppingen samt att få umgås med de andra mammorna och barnen. Vi får väl se hur pigg Ellen är. Om hon inte har feber eller är jätteseg så åker vi.

Ellen sov mellan 11.00 och 14.30 ungefär och nu ligger hon på sitt täcke och leker. Tittar lite i boken och är mycket intresserad av kameran när jag kommer för att fota henne. Hon är inte så farligt sjuk ännu så länge. Jag hoppas detta är en mildare typ av förkylning som snabbt går över. Tummen är god när man känner sig lite krasslig och hängig. Min lilla sötnos, i sin fortfarande lite stora velourdress.


          Ellen tittar i boken   In med tummen   Suga på tummen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: