I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

K-rauta, Byggmax, Bauhaus & Willys

Kategori: Allmänt

Ellen var jättesnorig i morse men väldigt glad och pigg ändå. Det känns så tråkigt att behöva köra näsdroppar och nässug på en så glad och go unge men det blir ju så mycket bättre efteråt! Attans vad hon ogillar det. Hon far med huvudet fram och tillbaka som en galning och ålar sig. Det är näst intill omöjligt att fixa behandlingen på egen hand och man känner sig jätteelak när man måste hålla fast hennes huvud och händer. Envis som synden är hon också så i dag tog proceduren en väldans tid. Jag hoppas hon blir frisk snart, så hon slipper detta. Hon fick gröt med banan-äpplepuré som andramål idag men det blev lite sent så hon hann bli ganska så trött. Hon var så himla gullig! Huvudet blev jättetungt och ögonen fladdrade och hon blinkade flera gånger tungt där hon satt i sin stol och nästan somnade. Samtidigt var hon ju hungrig och gröt gillar hon jättemycket så hon kämpade tappert med att hålla sig vaken. Jag skrattade så åt henne, det såg jätteroligt ut. Flera gånger höll hon på att lägga huvudet på sitt lilla stolsbord innan nackreflexen sa åt henne att lyfta upp huvudet igen. Till slut fick vi ge upp ätandet och hon somnade innan jag la henne i sängen.

När hon sovit middag åt hon fisk- och grönsakspuré (hemmalagad) sedan bar det av mot K-rauta i Kungens kurva. Nu har jag spenderat 3 nästan hela dagar på att åka runt till olika butiker och kollat om de har vindskydd, vilka sorters och vad de kostar, om det kan passa oss och om vi har råd osv. Jag har varit på minst 6 olika platser och jag har väl egentligen inte hittat det perfekta ännu men idag bestämde jag mig till sist för ett på Bauhaus. Vi ska dit på lördag igen och köpa det samt stolpar, jordankare och fästanordning. Där fick man dessutom låna släp mot deposition. Perfekt, för vi får inte in det i bilen. Ska bli skönt att nu äntligen få köpa ett när man letat så förjordat efter ett. Det blir ett 180 cm långt och 120 cm högt i impregnerat virke. Blir nog bra det. Det känns som man vill ha nåt litet att skärma av lite med på lotten och det är skönt att sitta lite i lä när man fikar och så. Vi ska ställa vår odlingslåda med en spalje på, i vinkel sen också.

Efter Bauhaus så åkte vi vidare till Willys där jag handlade lite mat och en hel del barnmat till Ellen. Puréer gör jag oftast själv men fruktpuréer köper jag ofta - mango, katrinplommon osv. är det lite bökigt att göra puré av billigare än vad det kostar färdigt. Annars tycker jag det är både roligt och ekonomiskt att göra maten till henne. Mjölk och gröt köper jag också färdigt. Jag köpte även en kyckling-grönsaker och en kalops idag för att testa om hon gillar smakerna, så kan jag sätta igång ett storkok sen, i så fall. Själv har jag bara gjort vegetariska varianter och en med sej och grönsaker.

När vi kom hem var hon jättepigg efter att ha suttit stilla i barnbilstol och vagnen på Willys. Hon fick ligga en stund och leka i vardagsrummet medan jag fixade maten till henne. Sen när hon ätit så lagade jag middag till oss. Ellen roar sig fint på egen hand, bara hon får vara med i samma rum. Hon satt i stolen och bankade med sin stekspade som hon lekt med de senaste 3 dagarna. Den är vääääldigt rolig och den låter så skoj, tycker Ellen. Rätt var det är så skriker hon sitt glädjetjut rakt ut och jag hoppar högt, för man är ju oförberedd. Så fort jag lyfter upp henne sparkar hon med benen och ler med hela ansiktet. Hon är inne i en helt underbar period nu, känns det som. Glad, lättroad och härlig personlighet. En fröjd att vara med nästan jämt. Men efter vi ätit middag och hon tyvärr kräktes upp lite mat så var hon mindre glad. Badet gick dock ganska bra, Kalle har rätta knycken på badandet! Nu ska vi nog sätta oss och planera lite sådd och sen blir det bingen. I morgon är det en ny dag och Jenni kommer på besök med sin lilla underbara Julia.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: