I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Lyckligt lottad, så att säga

Kategori: Odlingslotten

Härliga, soliga, slitsamma dag! Vi åkte ut till 12-slaget och dumpade av mig, Ellen, vagn och kylväskan. Även alla redskap vi hade med oss lämnades på lotten och så åkte Kalle iväg för att inhandla jord och gödslen. 14.30 var han tillbaka! Han hade kört vilse (så typiskt honom, haha) köpt blöjor och toalettpapper för det var ändå där, när han svängde förbi Coop när han ändå körde fel. Sen hade han köpt speciella soppåsar till nya blöjhinken, gödsel, torv och lunch till honom och mig.

Under tiden som han var iväg hann jag såga av de grövre grenarna i vinbärsbuskarna, gallra och ta bort massor av jordgubbsplantor i vad som ska bli ett ordentligt jordgubbsland så småningom är det tänkt och rensa bort massor med maskrosor.

             Jordgubbslandet    Vinbärsbusken urgallrad    Jordgubbslandet rensat och klart    Ogräs och grenar från vinbären

När Kalle kom tog vi en liten paus och Ellen vaknade lagom tills dess också. Hon fick mat, vi fick mat. Alla nöjda och glada och jag hade fått vila min ömma bak och rygg en stund. Nu satte vi igång med att förbättra jorden i de båda odlingslådorna. Vi vände den och hade på torv och kogödsel och sedan vände vi ner det. Till sist slätade vi till ytan lite snyggt. Kalle la lite extra god jord på de små rabarberna som kommit upp, så de får en liten extra skjuss. Sen började vi mäta och räkna på vår elips som vi ville skapa i resten av odlingsytan. Vi har även en liten yta som vi tänkt lägga gräs på. Där ska vi sen ha vindskydd och stolar med ett bord så att man kan ta sin fika där. Nedan syns odlingslådorna i nästan färdigt skick men innan vi hade plattat till ytan lite.

Odlingslådorna har fått ny jord och gödning

När klockan började närma sig 18-18.30 började de sista på området (det var inte så många) dra sig hemåt men jag och Kalle hade ju stora projekt på gång. Vi räknade och klurade på hur vi skulle göra så att vår elips (halvmåne nästan) skulle bli lättast att göra. Vi tog två pinnar med ett snöre som Kalle sedan ritade upp den med. Därefter grävde jag sedan ordentligt ut kanten så att den syns tydligare.

Odlingen på barmark blir i elipsform

Vi gjorde även den lilla cirkeln i mitten men sen orkade varken min rygg, mitt arsle eller mitt huvud med mera lott och Ellen hade också tröttna, likaså Kalle. Så vi packade ihop oss och åkte hemåt. Vi var hemma precis innan 20.00. Hade alltså varit där i 8 timmar idag då! Oj, värsta arbetsdagen. Det var det också. Verkligen en fysisk dag! Jäklar vad jag kommer att ha ont i ryggen, i höfter, i knän och händer i kväll och imorgon ska jag på´t igen! Då ska jag fortsätta med elipsen olika "odlingsfack", lägga ut sten att gå på i mellan dessa och sätta kanter på jordgubbslandet. Jag älskar verkligen detta, fast man får ont överallt. Sen får vi se hur mycket vi orkar.

Håll nu tummarna för att det blir fint väder i morgon också och att Ellen är på lika duktigt humör som idag. I och för sig så sov hon väldigt mycket men när hon var vaken fick hon ligga på en filt och kika på oss. Hon har provsmakat både jord, gräs och myra idag! Hon verkar också digga detta. Tror hon gillar att vara ute, precis som sin mamma och pappa. Trots att hon är förkyld så var hon på bra humör och glad nästan hela tiden. Jag tror att det gjorde henne gott att få vara utomhus. Hon har ju ingen feber och hade gott om kläder på sig.

Nu blir det nog en pizza och TV för resten av kvällen. Frågan är bara vem av oss som ORKAR hämta den där pizzan?!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: