I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Första semesterdagen

Kategori: Allmänt

Kalle har tagit semester nu måndag - onsdag och så även veckan efter jul, fram till nyår. Han börjar alltså inte jobba igen förrän den 4 januari 2010. Låter långt bort men det är ju bara 2 veckor! Tänk, i övermorgon är det julafton! När man var liten var det ju olidligt i flera veckor före jul. Man kryssade i almanackan och väntade och väntade så man höll på att bli tokig! Nu flyger de sista dagarna förbi och man önskar snarast att man hade ett par dagar till på sig att förbereda klappar, mat, städ och pyntning. Min stackars mor var helstressad på telefon här om dagen. Jag förstår inte varför egentligen för vi begär ingenting speciellt på julen men hon känner väl ändå att hon har mycket att stå i.

Igår gick lilla familjen ner till Farsta C och tog en runda upp på  BVC där vi vägde Ellen. Vi orkade inte bråka med bodyn och nypåsatta blöjan, så det var ju inte helsäkert resultat men hon vägde 5810 då, så säg 5700 eller nåt sånt då. Hon har inte gått upp så mycket sen sist men inte stannat eller gått ner åtminstone. Med tanke på att hon inte behåller så värst mycket mat tycker jag ändå det är bra. Efter BVC gick vi till apoteket och hämtade ut medicin till mig samt köpte flytande febernedsättande till Ellen (just in case över jul) och Kalle köpte även Unicef´s  julpaket med vätskeersättning för att döva lite dåligt samvete över hur jäkla bra vi har det här i Sverige! Vi fönstershoppade lite, letade efter lite prylar att bygga en ny mobil med men hittade inte nåt kul. Däremot hittade jag äntligen en ny vinterkappa! En mörkt grå ylleduffel. Den kostade lite men det var det värt för den är av klassisk modell, så jag kan ha den många år. Jag fick halva av Kalle och betalade andra halvan själv. Kul klapp! Kalle undrade vilken del han hade betalat och jag svarade, den vänstra så klart. Den är ju närmast mitt hjärta! ;) 

Efter att vi hade gått hem igen och ätit lite lunch, matat Ellen samt fixat och donat lite hemma så åkte vi till Kungens Kurva för att se efter på Jula och Rusta om de möjligen kunde ha kvar några snöskyfflar (de är ju slut i hela stan) men de var slut även där. Jag smet sen in på Citygross och hittade en vacker vit orkidé av det lite ovanligare slaget och en lila kruka och så åkter vi vidare till tant Eva och farbror Tommy. Eva blev jätteglad för blomman. Hon är en jäkel på just orkidéer och det har blivit lite av en tradition att hon får en när vi kommer dit på besök. Det bjöds på massa gott både middag och efterrätt samt kaffe och kakor och vi pratade en massa och lekte med Ellen. Tommy har ett fint akvarium som Ellen blev jätteglad i. Hon satt och följde en stor orange fisk med blicken när den simmade fram och tillbaka. Mycket intressant i en bebisvärld!

Ellen tittar på akvariefiskar

Tyvärr fick jag inte med just den stora orangea på bild och bilden i sig är tagen med mobiltelefonen för vi glömde kameran hemma, typiskt nog.

Idag blir det tvätta, packa och förbereda inför morgondagens resa ner till sydligare breddgrader. Herregud vilken fullproppad bil vi kommer att ha. Vi ska mellanlanda i Norrköping för att hälsa på lite kompisar, äta lunch och sträcka på benen. Ellen är inte van vid att åka bil så länge så det ska bli intressant och se vad hon tycker om det. Hitintills har hon bara åkt så långt som till Uppsala och då var hon lite ledsen de sista 10-15 min. Så vi räknar med att få stanna ungefär 1 gång per timme kanske för att sträcka på henne och oss lite och leka en stund. Annars brukar hon sova gott när hon åker bil och gör hon det är det ju bara att köra på.

Kommentarer

  • Josefina säger:

    Hej gumman!! Hoppas ni nu haft en trevlig jul;) Ellen verka tycka fiskarna var intresanta:) hehe sen har ju hon en kanon vikt ju. Ellen e ju bara en helt underbar liten gus. Pussa henne från mig och deon:) kramis

    2009-12-26 | 09:15:38
    Bloggadress: http://josefinafina.blogg.se/

Kommentera inlägget här: