I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Julhelg med regn och snösmältning

Kategori: Allmänt

Vägen ner till Kalmar var lite moddig och ganska dåligt plogad. Inte alls kul att köra på. Tur att Kalle körde mestadels av tiden. Vi stannade till i Norrköping på vägen ner för att luncha med lite kompisar. Vi käkade jullunch på Knäppingen och snackade lite skit sen var det dags att fara vidare. Vi tittade även in med Ellen hos Susanne, frisören (en klasskamrat till mig från folkhögskolan) som klippte både mig o Kalle när vi bodde i Norpan. Hon blev jättesnopen och mycket glad över vår lite blixtvisit! Kul!

Väl hemma i Kalmar kunde man så slappna av och bara fira jul. Mina föräldrar blev såklart glada över att få träffa Ellen igen. Det var ju ett tag sen de var uppe hos oss i Stockholm på besök så Ellen hade ju växt massor. Hon var tyvärr lite ledsen och grinig efter allt åkande (som för övrigt gick kanonbra) och dessutom hade hon träffat lite nytt folk och var på ett nytt ställe igen så hon var lite stimmig och stressad men snart blev allt bra och hon kom snabbt till ro i sin nya fina säng som mormor hade bäddat så fint och gjort ombonat med barbapappa-täcke och kudde, gosedjur som hängde på insidan av sängen och en bamsestor nalle i ena hörnet.

Julafton firades med en massa mat och godis, jättefina klappar och lite gott dricka. Vi pratade, tittade litegrann på tv och bara slappade och hade det allmänt nice. Jag fick massor av fina klappar, bland annat en svartvit blus, en jättefin bok om Peter Le Marc (som jag älskar) och en flodhäst i mässing. Kalle fick som vanligt klicka korten och jag fick läsa upp rimmen. De var väldigt få i år. Ingen som riktigt orkade orda.

Mina föräldrar och jag på julafton

Ellen fick ett babygym av mormor och morfar som hon bara älskar! Jätteroligt tycker vi, för det förra hon hade var hon inte alls intresserad av på samma sätt utan låg mest stilla under. Nu skramlar och lever hon rullan under gymmet jättelånga stunder och hon blir tokigt glad.

Ellen leker i sin julklapp

På juldagen kom min bästa vän Ola och hans son på besök och även min farbror och hans sambo tittade över. Vi har som tradition att gå ut i skogen och grilla korv i julhelgen och i år hade vi bestämt juldagen. Att det spöregnade och var rådis hindrade oss bara nämnvärt. Pappa riggade grillen på altanen istället och så åt vi grillad korv med bröd inne, efter att vi hade tagit en liten kort promenad med Olas och farbror Bosses hundar. Inte riktigt samma sak men det var ändå roligt och trevligt!

Ola, Ellen & Joel i mina föräldrars kök

Vädret var inte mycket roligare idag men vi trotsade detta och gav oss ut på en promenad med Ellen i barnvagnen. Vi träffade på en gammal barndomsvän till mig och hans mamma på vägen, stannade en stund och snackade lite. Kul att träffa på någon efter flera år för att upptäcka att det mesta är sig likt. Ikväll har vi sytt upp ett par byxor som jag ska ha på nyår och ätit fläskfilégryta med potatis- och rotfruktsgratäng. Kalle har hunnit läsa några rader i sin bok och jag har stickat några varv. Lyx för oss. Annars hinner man sällan sätta sig ner på det viset när man är ensam om Ellen. I morgon blir det kalkonmiddag hos släkten på Öland. Ska bli mumsigt och mycket trevligt. Vi kommer nog även att inviga sällskapsspelet ("Med andra ord") som mina föräldrar fick av oss i julklapp tillsammans med dem och äta en massa godis. Det brukar i alla fall se ut på ungefär så sätt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: